Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar

Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Van links naar rechts: Sietse Bakker (Amsterdam750), Muntmeester Bert van Ravenswaaij, Burgemeester Femke Halsema en Minister Eelco Heinen. Foto: Nathan Reinds.
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt voor 750 jaar Amsterdam geslagen in de Ziggo Dome, in het bijzijn van Minister van Financiën, Eelco Heinen. 

Het 750 jaar Amsterdam Vijfje wordt geslagen in opdracht van het Ministerie van Financiën en is direct verkrijgbaar op de website van de Koninklijke Nederlandse Munt.

Openingsconcert

De ceremoniële Eerste Slag van de nieuwe herdenkingsmunt vond plaats voorafgaand aan het openingsconcert van Amsterdam750. Zo werd de start van het jubileumjaar op een bijzondere manier ingeluid. Naast het feit dat burgemeester Femke Halsema de eerste munt mocht slaan, ontving ze van muntmeester Bert van Ravenswaaij ook een set oorbellen. Deze en andere limited edition sieraden zijn speciaal door de Koninklijke Nederlandse Munt ontworpen voor het jubileum van de hoofdstad.

Het 750 jaar Amsterdam Vijfje is ontworpen door kunstenaar Hans Gremmen. Op de munt staat de samenkomst van heden en verleden centraal. De drie kruizen uit het Amsterdamse stadswapen zijn de verbindende factor op de keerzijde van de munt. Ook bij het portret van de Koning op de voorzijde is gebruik gemaakt van de combinatie tussen heden en verleden. Een mooie manier om stil te staan bij de geschiedenis én het heden van Amsterdam.

Trefwoorden: Amsterdam, munt, destinatie

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...