Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland: "We hebben stabiel beleid nodig"

Gastvrij Nederland:
Ondernemers uit de gastvrijheidssector – waaronder horeca, recreatie, cultuur en evenementen – gaven op 24 oktober de ‘Ondernemersagenda Gastvrijheidssector’ met daarin oplossingen voor een duurzame en toekomstbestendige sector aan minister Beljaarts (EZ). 

De agenda werd door Karin Kuiper (Platform Gastvrij Nederland) en Jacco Vonhof (MKB-Nederland) overhandigd aan minister Beljaarts van Economische Zaken. 

Karin Kuiper van het Platform Gastvrij Nederland benadrukt dat de gastvrijheidssector niet alleen economisch van belang is, maar ook bijdraagt aan het welzijn van miljoenen mensen. ‘Dit is de enige sector die bijdraagt aan het Bruto Nationaal Geluk. Wij bieden ontspanning en verbinden mensen, maar om dit te blijven doen, hebben we stabiel beleid nodig dat ondernemers ruimte geeft om te innoveren en te investeren.’

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: ‘De gastvrijheidssector is niet alleen de gezelligste sector van Nederland, maar levert ook een grote bijdrage aan onze economie en maatschappij. In het verlengde van onze Ondernemersagenda ‘Vernieuwen, versnellen, verbinden’ zijn nu meerdere sectoren met een eigen agenda bezig en ik ben trots dat de gastvrijheidssector nu als eerste zijn sectoragenda presenteert. Hiermee laten ze zien hoe uniek de sector is, hoe ze zelf werken aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen en wat ze daarbij nog nodig hebben van de overheid.’

Ruimte voor recreatie

De Ondernemersagenda Gastvrijheidssector biedt op een vijftal terreinen concrete voorstellen om de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen te versterken. De sector kan daarbij een belangrijke rol spelen in het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals verduurzaming en het versterken van de arbeidsmarkt. Daarbij vragen ze de overheid om ondernemers de ruimte te geven om hun rol te vervullen, bijvoorbeeld door wet- en regelgeving te vereenvoudigen. Daarnaast pleiten ze voor voldoende fysieke ruimte, zodat recreatie en toerisme een volwaardige plek krijgen in de ruimtelijke planning.

Belang betaalbare recreatie én mobiliteit

De sector zet zich daarnaast sterk in voor verduurzaming, met initiatieven zoals energiebesparing en vermindering van voedselverspilling. Voor ondernemers zijn vereenvoudigde vergunningsprocedures en betere financieringsmogelijkheden voor duurzame investeringen hiervoor van groot belang. Tegelijkertijd pleit de sector voor het behoud van betaalbare recreatie en spreekt zich uit tegen een btw-verhoging op logies en cultuur. Ook benadrukken zij het belang van betaalbare mobiliteit en goede internationale bereikbaarheid om de concurrentiepositie van Nederland te versterken.

Gastvrijheidssector 104 miljard

De gastvrijheidssector bestaat uit onder meer horeca, recreatie, cultuur en evenementen en draagt met een omzet van 104,9 miljard euro en werkgelegenheid voor ongeveer 800.000 mensen substantieel bij aan de Nederlandse economie en samenleving. Het behoud van een bloeiende sector is niet alleen economisch van belang, maar draagt ook bij aan de gezondheid, het welzijn en het sociale leven van mensen.

Trefwoorden: gastvrijheidssector, ondernemen, agenda, economie, Beljaarts

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.