Geplaatst op: 25-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Strategische agenda stedelijk toerisme

Strategische agenda stedelijk toerisme
Ko Koens: \
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren. 

'Want alleen dan kan het potentieel van toerisme worden benut om de kwaliteit van stedelijke omgevingen, en de levenskwaliteit van zowel bewoners als bezoekers te verbeteren,' menen de betrokken.

Kernpunten van de agenda
1.     Integreren van theorie en praktijk;
2.     Een holistisch en systeemgericht perspectief hanteren;
3.     Verder gaan dan solutionisme en over-participatie;
4.     Samenwerken vanuit een transparante academische basis;
5.     Bijdragen aan onderwijs.

Ko Koens, lector New Urban Tourism bij Hogeschool Inholland, en initiatiefnemer van het lectorenplatform en expertisenetwerk: "Onze ambitie is het creëren van dynamische partnerschappen tussen academici, lokale gemeenschappen en nationale en internationale stakeholders. We willen hen aanmoedigen om van elkaar te leren en ervaringen te delen. Het platform is gericht op het stimuleren van een open dialoog over regeneratief stedelijk toerisme en het creëren van een omgeving waarin alle betrokkenen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van duurzame toerismepraktijken.”

Regenerative Story Bench

Tijdens de presentatie van de agenda bij Hogeschool Inholland locatie Amsterdam werd ook de Regenerative Story Bench onthuld. Deze bank, ontworpen en geproduceerd door Glenn Ederveen, is een verhalenbankje waar verhalen over duurzaam stedelijk toerisme te beluisteren zijn. Het is bedoeld om zowel bewoners als bezoekers van een plek uit te nodigen om te leren van elkaars ervaringen en om de dialoog over duurzame stadsontwikkeling aan te gaan. 

De story bench maakt op dit moment nog onderdeel uit van een expo rond de onderzoeksagenda bij Inholland Amsterdam, maar gaat daarna op reis naar plekken waar meer verhalen gedeeld en opgehaald kunnen worden.

Het lectorenplatform Duurzaam Stedelijk Toerisme bestaat op dit moment uit 16 lectoren en onderzoekers van 12 kennisinstellingen die zich bezighouden met de vraag hoe toerisme te ontwikkelen dat bijdraagt aan een duurzame stedelijke leefomgeving. Dit doen zij samen met lokale en (inter)nationale partners op basis van een gezamenlijke onderzoeks- en innovatieagenda. Het lectoratenplatform verbonden aan het Expertise Network Sustainable Urban Tourism (ENSUT).

Download hier de onderzoeksagenda Urban Tourism, a call to action.
Trefwoorden: toerisme, stad, urban, agenda, onderzoek, samenwerking, onderwijs, destinatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/12/24
25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets
Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...