Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-10-2024
Auteur: Esther Peperkamp
Breda University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2024-2

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-2

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-2

Het zijn roerige tijden. De vrijetijdssector wacht met spanning af wat het regeerakkoord nu werkelijk gaat brengen. De aangekondigde verhoging van de btw voor kunst en cultuur voorspelt weinig goeds voor de toch al geplaagde sector. En dat terwijl de waarde van vrije tijd en het belang van inclusiviteit van vrije tijd zo belangrijk wordt geacht. Op het gebied van sport benadrukken Hugo van der Poel in Het Oog en Koen Breedveld in Naar meer betekenis van sport nog maar eens het belang van sport. Tevens in dit nummer deel 2 van De sociale waarde van vrije tijd van mijn eigen hand.


Ook de komst van AI schept nieuwe uitdagingen. Wat zijn de implicaties van de introductie van AI? Betekent het dat iedereen een kunstenaar of schrijver kan zijn zonder de technische vaardigheden te bezitten? Of zal onze creativiteit beperkt zijn tot het geven van een prompt? En wat betekent het voor het (voort)bestaan van ons werk? Zoals iemand – de quote wordt toegeschreven aan Joanna Maciejewska- op X opmerkte: "I want AI to do my laundry and dishes so that I can do art and writing, not for AI to do my art and writing so that I can do my laundry and dishes”. Adriaan van Liempt en Marenna van Reijsen gaan in op de vraag "of AI de hoop en angst voor een vrijetijdsamenleving nieuw leven kan inblazen”.


En terwijl Nederlanders massaal op vakantie gaan, breekt de toerismesector zich het hoofd hoe het streven naar een duurzamere sector gerealiseerd kan worden. Waar enkele jaren geleden slechts oogluikend naar duurzaamheid gekeken werd, staat het inmiddels buiten kijf dat er iets moet gebeuren. In Toerisme in een veranderend landschap vatten Ton Vermeulen en ondergetekende discussies samen van diverse themadagen en conferenties.


Op de Nederlandse hogescholen krijgt praktijkgericht onderzoek een impuls met een eigen doctoraatsprogramma. De professional doctorate (PD) is het ontbrekende sluitstuk op de bacherlor/masterstructuur zoals die in het verleden in het hbo is ingevoerd. Leisure, Tourism & Hospitality is een van de zeven domeinen waar de pilot van start is gegaan. Jos van der Sterren en Ton Vermeulen introduceren je in de wereld van de PD.


Het weer gaat intussen zijn eigen gang. Van modderige festivals tot weggestroomde snelwegen naar vakantieland Italië tot bosbranden in Griekenland. En dat terwijl de zomer bij het ter perse gaan van dit nummer amper is begonnen. Het roept de vraag op hoe wij later op deze zomer terug zullen kijken.


Esther Peperkamp

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.