Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Foto: 123RF

Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven. Dit blijkt uit cijfers van ING Research die de consumententransacties van de bank analyseerde.

De totale waarde van consumententransacties steeg in het derde kwartaal van 2024 met 1,4% ten opzichte van het kwartaal ervoor. Deze groei wordt vooral gedreven door uitgaven aan diensten, zoals reizen, recreatie en horeca.

Meer uitgegeven aan vakanties en uitjes 

Met name in de sectoren vakantie & reizen (+4,3%), recreatie & cultuur (+3,9%) en restaurants (+1,8%) zagen we een sterke stijging van de uitgaven. Nederlanders investeren weer meer in hun vrije tijd en gaan vaker op vakantie, bezoeken culturele evenementen en eten uit. De toegenomen populariteit van staycations en het verlangen naar nieuwe ervaringen na de coronapandemie spelen hierbij waarschijnlijk een rol.

Goederen blijven achter 

In tegenstelling tot de sterke groei bij diensten, stegen de uitgaven aan goederen minder hard. Vooral elektronica en niet-gespecialiseerde winkels zagen hun omzet dalen. Wel steeg de omzet in supermarkten en drogisterijen licht.

Prijsstijgingen spelen een rol 

De stijging van de totale uitgaven wordt deels veroorzaakt door hogere prijzen. Vooral de prijzen van voedingsmiddelen (+3,0%), accommodaties (+4,2%) en recreatieve activiteiten (+2,4%) zijn gestegen. Bij restaurants stegen de prijzen minder snel, maar uit eten gaan werd gemiddeld toch nog 1% duurder Echter, ook als we rekening houden met deze prijsstijgingen, blijkt dat consumenten daadwerkelijk meer producten en diensten hebben gekocht.

Positieve toekomstverwachtingen

Voor de komende tijd verwacht ING Research dat de consumptie zal blijven aantrekken. De stijgende lonen, het positieve momentum op de woningmarkt en gunstig overheidsbeleid dragen hieraan bij.

Conclusie 

De Nederlandse consument lijkt het vertrouwen terug te hebben gevonden en geeft weer meer uit. Vooral de vrijetijdssector profiteert van deze positieve ontwikkeling. Dit is goed nieuws voor de economie en wijst op een herstellende consumentensentiment.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/economie/transactiedata/consumenten-vinden-de-weg-omhoog-en-geven-weer-meer-uit
Trefwoorden: consumenten, bestedingen, horeca, vakanties, cultuur, recreatie

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...