Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Gematigder groei van Nederlands toerisme

Gematigder groei van Nederlands toerisme
Afbeelding van user32212 via Pixabay

Het Nederlands verblijfstoerisme groeit in 2024 naar verwachting gematigder dan een jaar eerder. Het inkomend toerisme iets harder dan het binnenlands toerisme. Dat weer terug een groeipad te pakken heeft. Dat schrijft NBTC in haar ‘Geactualiseerde verwachting verblijfstoerisme 2024’.

De meest recente prognose ligt iets lager dan de vorige uit januari en komt uit op 51 miljoen verblijfsgasten in 2024, 3,2% meer dan in 2023. Het laagste groeicijfer, met uitzondering van de negatieve groei vanwege de pandemie, sinds 2013. Nederlandse verblijfsaccommodaties ontvangen dit jaar 30 miljoen gasten uit Nederland en 21 miljoen uit het buitenland. Ten opzichte van 2019 ontvangen logiesaccommodaties relatief meer Nederlandse gasten (+3 %punt).

Lagere groei verblijfstoerisme

Een jaar eerder (2023) groeide het verblijfstoerisme nog met 7,4%. Toen groeide vooral het inkomend toerisme sterk met +22,4% en zagen we een lichte achteruitgang van het binnenlands toerisme (-1,1%). Dit jaar groeit zowel het binnenlands toerisme (+3,0%) als het inkomend toerisme (3,6%).

Ontwikkeling binnenlands en inkomend toerisme Nederland, 2019-2024

ToerismePrognose2024
Bron: NBTC, 2024=prognose

Sterke groei inkomend toerisme vlakt flink af

De afnemende groei van het inkomend toerisme is volgens NBTC deels te verklaren door verminderde aankomsten vanuit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten (beiden -2%). Ook valt de groei terug door een zeer regenachtig eerste halfjaar, hogere hotelprijzen in Amsterdam en een sterkere trek naar mediterrane bestemmingen (ook voor het najaar). Voor toerisme vanuit het Verenigd Koninkrijk heeft de bestemming Nederland last gehad van de terugval in vluchtcapaciteit. Inwoners vanuit de Verenigde Staten reizen minder vanwege de presidentsverkiezingen. Amerikanen kiezen liever voor bestemmingen met een gunstige wisselkoers, zoals Turkije, of voor zon-zekere plekken, zoals het Middellandse Zeegebied. Aan de andere kant groeit het bezoek uit China flinkmaar is nog steeds niet op het niveau van voor de pandemie.

Weer groei in binnenlands verblijfstoerisme

Het herstel van het binnenlands toerisme wordt mede toegeschreven aan een toegenomen waardering voor binnenlandse vakanties en de licht gestegen intentie van Nederlandse vakantiegangers om hun volgende vakantie in eigen land door te brengen.?

Bezoek uit buurlanden groeit minder hard

De groeiverwachting voor inkomend verblijfstoerisme in 2024 is verlaagd naar 3,6%.?Internationaal blijven de cijfers wisselend. Duitsland en België, de grootste herkomstlanden, vertonen een gematigde groei van respectievelijk 2,5% en 5,0%. Bezoekers uit de voornaamste herkomstlanden momenteel vaker de voorkeur aan zonnigere bestemmingen, zoals Spanje en Italië.?

Ontwikkeling binnenlands en inkomend toerisme Nederland naar herkomstland, 2019-2024

ToerismePrognose2024
Bron: NBTC, 2024=prognose
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/groei-nederlands-verblijfstoerisme-in-2024-gematigd
Trefwoorden: toerisme, vakanties, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, horeca, verblijfsrecreatie, gasten

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.