Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: N

Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid

Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid

Op de Dag van de Duurzaamheid wordt in Delft het Echt Dellufs Bakkie gelanceerd. Als eerste stad in Nederland introduceert Delft een eigen herbruikbare beker als alternatief voor wegwerpbekers die schadelijk zijn voor het milieu.


Vanaf 1 juli 2023 is er nieuwe regelgeving in Nederland die het wegwerpplastic wil verminderen. De regel vereist dat ondernemers een toeslag rekenen voor wegwerpbekers die (deels) van plastic zijn gemaakt, of klanten de mogelijkheid bieden om hun eigen beker mee te nemen. In Delft worden jaarlijks meer dan tien miljoen koffiebekers verbruikt, waarvan een groot deel in de natuur terechtkomt, met ernstige gevolgen voor het milieu. Daarom introduceert Delft haar eigen herbruikbare beker, een Echt Dellufs Bakkie.


Hoe werkt het?

Vanaf oktober 2024 kun je bij aangesloten Delftse horeca (inmiddels 30 ondernemers) en overal op de campus van de TU Delft een herbruikbaar Echt Dellufs Bakkie krijgen als je thee of koffie to-go bestelt.

Voor de aanschaf investeer je als klant eenmalig één euro. Wanneer je de beker weer inlevert bij één van de deelnemende horecabedrijven of de TU Delft, dan ontvang je een muntje dat weer kan worden ingeleverd voor een nieuwe schoon Echt Dellufs Bakkie.


Over de Bekers

De bekers zijn beschikbaar in twee maten: 30 cl. (voor gewone koffie) en 40 cl. (voor cappuccino en thee). De bekers kunnen alle warme dranken aan en kunnen in alle soorten vaatwassers. Ze zijn gemaakt van volledig recyclebaar polypropoleen (PP).

Initiatiefnemer Anita Abbenhuis ( General Manager Iibis Styles Delft City Centre) licht toe: "Dit initiatief is een belangrijke stap richting een afvalvrije stad. Samen maken we Delft duurzamer en verminderen we de enorme hoeveelheid wegwerpplastic.”

Echt Dellufs Bakkie is een initiatief van Platform Bezoekerseconomie Delft en KHN Afdeling Delft in samenwerking met Delft Marketing, Gemeente Delft en St. Centrum Management Delft. Meer informatie en een volledig overzicht van de deelnemende locatie is terug te vinden op de website Dellufs Bakkie

Link: https://www.indelft.nl/nl/bakkie
Trefwoorden: herbruikbaar, herbruikbare beker

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
19/05/25
Efteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huidskleur
De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
13/05/25
Keukenhof kijkt terug op een stralend seizoen
Ruim 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld brachten een bezoek aan de keukenhof en beoordeelden het bezoek met een 8,7.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.