Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: N

Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid

Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid

Op de Dag van de Duurzaamheid wordt in Delft het Echt Dellufs Bakkie gelanceerd. Als eerste stad in Nederland introduceert Delft een eigen herbruikbare beker als alternatief voor wegwerpbekers die schadelijk zijn voor het milieu.


Vanaf 1 juli 2023 is er nieuwe regelgeving in Nederland die het wegwerpplastic wil verminderen. De regel vereist dat ondernemers een toeslag rekenen voor wegwerpbekers die (deels) van plastic zijn gemaakt, of klanten de mogelijkheid bieden om hun eigen beker mee te nemen. In Delft worden jaarlijks meer dan tien miljoen koffiebekers verbruikt, waarvan een groot deel in de natuur terechtkomt, met ernstige gevolgen voor het milieu. Daarom introduceert Delft haar eigen herbruikbare beker, een Echt Dellufs Bakkie.


Hoe werkt het?

Vanaf oktober 2024 kun je bij aangesloten Delftse horeca (inmiddels 30 ondernemers) en overal op de campus van de TU Delft een herbruikbaar Echt Dellufs Bakkie krijgen als je thee of koffie to-go bestelt.

Voor de aanschaf investeer je als klant eenmalig één euro. Wanneer je de beker weer inlevert bij één van de deelnemende horecabedrijven of de TU Delft, dan ontvang je een muntje dat weer kan worden ingeleverd voor een nieuwe schoon Echt Dellufs Bakkie.


Over de Bekers

De bekers zijn beschikbaar in twee maten: 30 cl. (voor gewone koffie) en 40 cl. (voor cappuccino en thee). De bekers kunnen alle warme dranken aan en kunnen in alle soorten vaatwassers. Ze zijn gemaakt van volledig recyclebaar polypropoleen (PP).

Initiatiefnemer Anita Abbenhuis ( General Manager Iibis Styles Delft City Centre) licht toe: "Dit initiatief is een belangrijke stap richting een afvalvrije stad. Samen maken we Delft duurzamer en verminderen we de enorme hoeveelheid wegwerpplastic.”

Echt Dellufs Bakkie is een initiatief van Platform Bezoekerseconomie Delft en KHN Afdeling Delft in samenwerking met Delft Marketing, Gemeente Delft en St. Centrum Management Delft. Meer informatie en een volledig overzicht van de deelnemende locatie is terug te vinden op de website Dellufs Bakkie

Link: https://www.indelft.nl/nl/bakkie
Trefwoorden: herbruikbaar, herbruikbare beker

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...