Geplaatst op: 10-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming

Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming

Tijdens een inspirerend netwerkevent op 8 oktober bij Lokaal 55 in Sneek presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine. Dit magazine positioneert Friesland als dé duurzame congresbestemming van Nederland. De organisatie benadrukt hoe de provincie een aantrekkelijke locatie is voor zakelijke bijeenkomsten en congressen, met een sterke focus op innovatie en duurzaamheid.


"Als Friesland Convention Partners werken we nauw samen met lokale ambassadeurs, eventlocaties en leveranciers door heel Fryslân. Ons gezamenlijke doel is om meer kenniscongressen naar de regio te halen en Friesland te profileren als een plek waar duurzaamheid en kennis elkaar versterken," zegt Hendrina Zijlstra, Programma Manager bij Friesland Convention Partners. "Met congressen over thema’s zoals watertechnologie, duurzame landbouw en circulaire economie dragen we bij aan het versterken van het imago van Fryslân en stimuleren we de brede welvaart in de regio." Tijdens het netwerkevent waren er sprekers en zeepkistsessies waarin de nieuwste trends, samenwerkingskansen en ontwikkelingen op het gebied van zakelijk toerisme werden belicht.

 

Een succesverhaal: Nationale Conferentie Circulaire Economie

Een recent succesverhaal is de Nationale Conferentie Circulaire Economie, die in maart 2025 in Friesland zal plaatsvinden. "We hebben nauw samengewerkt met Vereniging Circulair Friesland om dit congres naar onze provincie te halen. Friesland Convention Partners ondersteunde het proces door advies te geven over zakelijk toerisme en het ontwikkelen van een bidbook. Dit resulteerde in een gezamenlijk bidbook dat de doorslag gaf om het congres in Friesland te hosten," aldus Zijlstra.


Friesland als duurzame congresbestemming

Bij congressen in Friesland zet de organisatie sterk in op duurzame keuzes, van locaties tot vervoer en badges. Een uitstekend voorbeeld hiervan is het Springtij Forum, dat jaarlijks op Terschelling plaatsvindt. Piet Noordenbos, medeoprichter van het Springtij Forum, sprak zowel in het magazine als op het event. "Jaarlijks komen meer dan 800 professionals naar Terschelling om samen de transitie naar een duurzaam Nederland te versnellen. Springtij is niet zomaar een evenement; het speelt zich af op zorgvuldig uitgekozen locaties verspreid over het hele eiland, wat zorgt voor een bijzondere sfeer. De afstand naar een eiland of naar de provincie Friesland moet je niet zien als tijdsverlies, maar als tijdwinst. De tijd om er te komen creëert letterlijk afstand en hiermee ruimte voor nieuwe inzichten. Dit soort ervaringen maken Friesland een geweldige keuze voor eventplanners die verder willen kijken dan de standaardopties."


Inspiratie: Nieuw magazine en website

Een congres in Fryslân beleef je anders dan waar ook in Nederland. Als je wilt, is de hele provincie jouw congreslocatie. Het nieuwe magazine en de vernieuwde website dienen als visitekaartje om de unieke mogelijkheden van de provincie te promoten. Het inspiratiemagazine is beschikbaar online en offline via de website.

Link: https://www.conventionsinfriesland.nl/nl
Trefwoorden: Nieuw magazine, congresbestemming, marketing, evenement

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.