Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises

Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises
Afbeelding van Filip Filipovic via Pixabay

Niet alle reclames van MSC Cruises waar duurzaamheidsclaims worden gedaan kunnen door de beugel. Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten na een een klacht van Reclame FossielVrij, Advocates for the Future en De Reclamejagers.

De klacht was dat verschillende reclame-uitingen van MSC Cruises misleidend en oneerlijk zijn en in strijd zijn met de Code voor Duurzaamheidsreclame en de Nederlandse Reclame Code. Zo claimde MSC dat het door de introductie van LNG mogelijk is om duurzaam te reizen en het bedrijf zich inzet om in 2050 nul uitstoot van broeikasgassen te behalen. Volgens de klagers varen slechts 2 van de 22 schepen van MSC op LNG.

De Reclame Code Commissie vindt dat MSC Cruises reclame mag maken voor haar cruisereizen. Omdat in de reclame-uitingen wordt verwezen naar duurzaamheidsaspecten, zoals de door de cruiseschepen gebruikte brandstof, de vermindering van de uitstoot en de impact op broeikasgassen, moet worden voldaan aan de regels voor duurzaamheidsreclame.

De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat niet alle reclame-uitingen van MSC Cruises voldoen aan de regels voor duurzaamheidsreclame. De gebezigde term ‘duurzaam’ kan misleidend zijn omdat het onvoldoende concreet is onderbouwd hoe MSC Cruises bijdraagt aan duurzaamheid. MSC heeft echter aangegeven dat zij wel stappen ondernemen om hun milieueffect te beperken, maar deze claims bleken onvoldoende transparant. Er is aanbevolen om op deze manier geen reclame meer te maken. Een deel van de betreffende reclames wordt al niet meer gebruikt. Voor het overige is de klacht afgewezen.

Tegen deze uitspraak kan nog beroep worden aangetekend. De uitspraak is nog niet definitief.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, cruises, reclame

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.