Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises

Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises
Afbeelding van Filip Filipovic via Pixabay

Niet alle reclames van MSC Cruises waar duurzaamheidsclaims worden gedaan kunnen door de beugel. Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten na een een klacht van Reclame FossielVrij, Advocates for the Future en De Reclamejagers.

De klacht was dat verschillende reclame-uitingen van MSC Cruises misleidend en oneerlijk zijn en in strijd zijn met de Code voor Duurzaamheidsreclame en de Nederlandse Reclame Code. Zo claimde MSC dat het door de introductie van LNG mogelijk is om duurzaam te reizen en het bedrijf zich inzet om in 2050 nul uitstoot van broeikasgassen te behalen. Volgens de klagers varen slechts 2 van de 22 schepen van MSC op LNG.

De Reclame Code Commissie vindt dat MSC Cruises reclame mag maken voor haar cruisereizen. Omdat in de reclame-uitingen wordt verwezen naar duurzaamheidsaspecten, zoals de door de cruiseschepen gebruikte brandstof, de vermindering van de uitstoot en de impact op broeikasgassen, moet worden voldaan aan de regels voor duurzaamheidsreclame.

De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat niet alle reclame-uitingen van MSC Cruises voldoen aan de regels voor duurzaamheidsreclame. De gebezigde term ‘duurzaam’ kan misleidend zijn omdat het onvoldoende concreet is onderbouwd hoe MSC Cruises bijdraagt aan duurzaamheid. MSC heeft echter aangegeven dat zij wel stappen ondernemen om hun milieueffect te beperken, maar deze claims bleken onvoldoende transparant. Er is aanbevolen om op deze manier geen reclame meer te maken. Een deel van de betreffende reclames wordt al niet meer gebruikt. Voor het overige is de klacht afgewezen.

Tegen deze uitspraak kan nog beroep worden aangetekend. De uitspraak is nog niet definitief.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, cruises, reclame

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...