Geplaatst op: 03-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

ZigZag campagne in Breda voor cultuur

Veranderd cultuurbeleid

ZigZag campagne in Breda voor cultuur
ZigZag-borden in het stadspark van Breda. Foto: Breda Marketing.
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.

In de campagne krijgt het aanbod van de vijftien culturele basisinstellingen een podium, aangevuld met een divers aanbod van andere organisaties. Een verrassende mix van vernieuwing en traditie, waarbij groot en klein evenveel waarde hebben en élk genre aan bod komt. Getalenteerde Bredase makers en performers worden extra in de schijnwerpers gezet. 

ZigZag van folder tot borden

‘ZigZag door cultureel Breda’ komt tot uiting in een zig-zag harmonicaboekje waarin je letterlijk en figuurlijk alle zijden van cultureel Breda kunt ontdekken. De gratis ZigZag ligt straks onder meer bij culturele instellingen, wijk- en buurthuizen, horeca en winkels. De eerste oplage bedraagt 10.000 exemplaren. Het is de bedoeling steeds nieuwe herdrukken te bestellen die van actuele informatie wordt voorzien. Op het digitale platform explorebreda.com/zigzagcultuur vind je de culturele UIT-agenda en de culturele highlights en verhalen. De campagne is vanaf oktober zichtbaar in de stad en online.

Marike de Nobel, wethouder Cultuur Gemeente Breda: "Met ZigZag willen we iedere Bredanaar en bezoeker verrassen en enthousiasmeren. Door te laten zien hoe veelzijdig cultureel Breda is, met écht voor ieder wat wils. Op cultureel gebied is er van alles te ontdekken, maar lang niet iedere Bredanaar en bezoeker weet wat er in de stad gebeurt. Of je nu van kunst houdt, muziekliefhebber bent, of gewoon geniet van de reuring in de stad: we nodigen iedereen uit om te ‘zigzaggen door cultureel Breda’!” Vanuit de gemeente Breda is voor de jaren 2024-2026 budget vrijgemaakt voor deze campagne. Dit budget zal worden ingezet voor zowel de campagne maar ook voor het verkrijgen van meer data over doelgroepen en gebruikers om zo de marketingbudgetten nog effectiever in te kunnen zetten.

Focus op zowel bewoners als toeristen

De campagne richt zich op de bewoners van Breda en de omliggende dorpen met specifieke aandacht ook voor jeugd en jongeren. Ook is de campagne bedoeld voor toeristen vanuit het hele land. Met dit aanbod wil Marketing Breda jong en oud bereiken en mensen met diverse interesses en achtergronden. "Met name via de online media van Explore Breda hebben we veel mogelijkheden om de campagne en het zichtbare aanbod af te stemmen op specifieke doelgroepen", vertelt René Bergmans van Breda Marketing.

Cultuurbeleid 2025-2040

De cultuurcampagne ‘ZigZag door cultureel Breda’ is onderdeel van het nieuwe cultuurbeleid ‘Stad van Creatief Talent 2025-2040’ van de gemeente. Gemeente Breda kiest met het cultuurbeleid voor een sterke basis aan culturele voorzieningen, cultuur voor jeugd en jongeren, en talentontwikkeling. Bij het vergroten van de zichtbaarheid van cultuur werkt de gemeente nauw samen met Breda Marketing en diverse partners uit de stad. 
Link: https://www.explorebreda.com/nl/zigzagcultuur
Trefwoorden: Breda, dmo, campagne, communicatie, marketing

CELTH




||| Nieuws |||

03/11/25
Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift
Valkenburg, Brugge en Essen winnen terrein als winterbestemmingen – beleving en spreiding centraal in nieuwe boekingstrends
03/11/25
Drie nationale instituten bundelen krachten voor structurele samenwerking slavernijverleden
Op 31 oktober 2025 hebben drie toonaangevende instituten—NiNsee, het Herdenkingscomité Slavernijverleden en het Nationaal Slavernijmuseum—een intentieverklaring ondertekend voor duurzame samenwerking rond het Nederlandse slavernijverleden. Daarmee zetten ze een belangrijke stap in het versterken van kennisdeling, maatschappelijke dialoog en beleidsmatige verankering van dit gedeelde verleden.
23/10/25
Exclusief voor leden
Consument geeft meer uit - lichte stijging onlinebetalingen
Op 1 en 2 november 2025 maakt de Clean-Up Walk haar rentree na een jaar afwezigheid! Tijdens deze vierde editie trekken duizenden wandelaars door heel Nederland eropuit om wandelpaden in hun eigen omgeving vrij te maken van zwerfafval.
17/10/25
Exclusief voor leden
Dubbeltentoonstelling ‘Anselm Kiefer’ wint Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2025
‘Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind’, de dubbeltentoonstelling van Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Gogh Museum, is door het publiek verkozen tot winnaar van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2025.
14/10/25
Wie wint Museumprijs 2025?
Drie musea maken kans op de VriendenLoterij Museumprijs 2025: Bakkerijmuseum De Oude Bakkerij, Drent...
13/10/25
Bonami breidt uit naar 85 arcadespellen
Het Bonami SpelComputer Museum in Zwolle heeft de collectie arcadekasten en spelconsoles fors uitgebreid naar 85.
02/10/25
Exclusief voor leden
Reizen en toerisme creëren 91 miljoen banen, maar dreigend tekort vereist actie
De reis- en toerismesector staat aan de vooravond van een indrukwekkende groei. Tegen 2035 zal de sector wereldwijd 91 miljoen nieuwe banen genereren – goed voor één op de drie nieuwe banen. Maar er dreigt ook een nijpend tekort van 43 miljoen arbeidskrachten als er geen actie wordt ondernomen.
01/10/25
ENTER2026: Waar digitale innovatie en toerisme samenkomen
Van 27 tot 30 januari 2026 vindt op de campus van Breda University of Applied Sciences het jaarlijkse ENTER congres plaats, hét internationale congres voor e-tourism en digitalisering in leisure, toerisme en hospitality.