Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

ZigZag campagne in Breda voor cultuur

Veranderd cultuurbeleid

ZigZag campagne in Breda voor cultuur
ZigZag-borden in het stadspark van Breda. Foto: Breda Marketing.
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.

In de campagne krijgt het aanbod van de vijftien culturele basisinstellingen een podium, aangevuld met een divers aanbod van andere organisaties. Een verrassende mix van vernieuwing en traditie, waarbij groot en klein evenveel waarde hebben en élk genre aan bod komt. Getalenteerde Bredase makers en performers worden extra in de schijnwerpers gezet. 

ZigZag van folder tot borden

‘ZigZag door cultureel Breda’ komt tot uiting in een zig-zag harmonicaboekje waarin je letterlijk en figuurlijk alle zijden van cultureel Breda kunt ontdekken. De gratis ZigZag ligt straks onder meer bij culturele instellingen, wijk- en buurthuizen, horeca en winkels. De eerste oplage bedraagt 10.000 exemplaren. Het is de bedoeling steeds nieuwe herdrukken te bestellen die van actuele informatie wordt voorzien. Op het digitale platform explorebreda.com/zigzagcultuur vind je de culturele UIT-agenda en de culturele highlights en verhalen. De campagne is vanaf oktober zichtbaar in de stad en online.

Marike de Nobel, wethouder Cultuur Gemeente Breda: "Met ZigZag willen we iedere Bredanaar en bezoeker verrassen en enthousiasmeren. Door te laten zien hoe veelzijdig cultureel Breda is, met écht voor ieder wat wils. Op cultureel gebied is er van alles te ontdekken, maar lang niet iedere Bredanaar en bezoeker weet wat er in de stad gebeurt. Of je nu van kunst houdt, muziekliefhebber bent, of gewoon geniet van de reuring in de stad: we nodigen iedereen uit om te ‘zigzaggen door cultureel Breda’!” Vanuit de gemeente Breda is voor de jaren 2024-2026 budget vrijgemaakt voor deze campagne. Dit budget zal worden ingezet voor zowel de campagne maar ook voor het verkrijgen van meer data over doelgroepen en gebruikers om zo de marketingbudgetten nog effectiever in te kunnen zetten.

Focus op zowel bewoners als toeristen

De campagne richt zich op de bewoners van Breda en de omliggende dorpen met specifieke aandacht ook voor jeugd en jongeren. Ook is de campagne bedoeld voor toeristen vanuit het hele land. Met dit aanbod wil Marketing Breda jong en oud bereiken en mensen met diverse interesses en achtergronden. "Met name via de online media van Explore Breda hebben we veel mogelijkheden om de campagne en het zichtbare aanbod af te stemmen op specifieke doelgroepen", vertelt René Bergmans van Breda Marketing.

Cultuurbeleid 2025-2040

De cultuurcampagne ‘ZigZag door cultureel Breda’ is onderdeel van het nieuwe cultuurbeleid ‘Stad van Creatief Talent 2025-2040’ van de gemeente. Gemeente Breda kiest met het cultuurbeleid voor een sterke basis aan culturele voorzieningen, cultuur voor jeugd en jongeren, en talentontwikkeling. Bij het vergroten van de zichtbaarheid van cultuur werkt de gemeente nauw samen met Breda Marketing en diverse partners uit de stad. 
Link: https://www.explorebreda.com/nl/zigzagcultuur
Trefwoorden: Breda, dmo, campagne, communicatie, marketing

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...