Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

ZigZag campagne in Breda voor cultuur

Veranderd cultuurbeleid

ZigZag campagne in Breda voor cultuur
ZigZag-borden in het stadspark van Breda. Foto: Breda Marketing.
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.

In de campagne krijgt het aanbod van de vijftien culturele basisinstellingen een podium, aangevuld met een divers aanbod van andere organisaties. Een verrassende mix van vernieuwing en traditie, waarbij groot en klein evenveel waarde hebben en élk genre aan bod komt. Getalenteerde Bredase makers en performers worden extra in de schijnwerpers gezet. 

ZigZag van folder tot borden

‘ZigZag door cultureel Breda’ komt tot uiting in een zig-zag harmonicaboekje waarin je letterlijk en figuurlijk alle zijden van cultureel Breda kunt ontdekken. De gratis ZigZag ligt straks onder meer bij culturele instellingen, wijk- en buurthuizen, horeca en winkels. De eerste oplage bedraagt 10.000 exemplaren. Het is de bedoeling steeds nieuwe herdrukken te bestellen die van actuele informatie wordt voorzien. Op het digitale platform explorebreda.com/zigzagcultuur vind je de culturele UIT-agenda en de culturele highlights en verhalen. De campagne is vanaf oktober zichtbaar in de stad en online.

Marike de Nobel, wethouder Cultuur Gemeente Breda: "Met ZigZag willen we iedere Bredanaar en bezoeker verrassen en enthousiasmeren. Door te laten zien hoe veelzijdig cultureel Breda is, met écht voor ieder wat wils. Op cultureel gebied is er van alles te ontdekken, maar lang niet iedere Bredanaar en bezoeker weet wat er in de stad gebeurt. Of je nu van kunst houdt, muziekliefhebber bent, of gewoon geniet van de reuring in de stad: we nodigen iedereen uit om te ‘zigzaggen door cultureel Breda’!” Vanuit de gemeente Breda is voor de jaren 2024-2026 budget vrijgemaakt voor deze campagne. Dit budget zal worden ingezet voor zowel de campagne maar ook voor het verkrijgen van meer data over doelgroepen en gebruikers om zo de marketingbudgetten nog effectiever in te kunnen zetten.

Focus op zowel bewoners als toeristen

De campagne richt zich op de bewoners van Breda en de omliggende dorpen met specifieke aandacht ook voor jeugd en jongeren. Ook is de campagne bedoeld voor toeristen vanuit het hele land. Met dit aanbod wil Marketing Breda jong en oud bereiken en mensen met diverse interesses en achtergronden. "Met name via de online media van Explore Breda hebben we veel mogelijkheden om de campagne en het zichtbare aanbod af te stemmen op specifieke doelgroepen", vertelt René Bergmans van Breda Marketing.

Cultuurbeleid 2025-2040

De cultuurcampagne ‘ZigZag door cultureel Breda’ is onderdeel van het nieuwe cultuurbeleid ‘Stad van Creatief Talent 2025-2040’ van de gemeente. Gemeente Breda kiest met het cultuurbeleid voor een sterke basis aan culturele voorzieningen, cultuur voor jeugd en jongeren, en talentontwikkeling. Bij het vergroten van de zichtbaarheid van cultuur werkt de gemeente nauw samen met Breda Marketing en diverse partners uit de stad. 
Link: https://www.explorebreda.com/nl/zigzagcultuur
Trefwoorden: Breda, dmo, campagne, communicatie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...