Geplaatst op: 23-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Digitale visie en ontwikkelingen centraal in Toerisme Top 2024

Eerste presentatie Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

Digitale visie en ontwikkelingen centraal in Toerisme Top 2024
Beeldmateriaal dat wordt gebruikt bij de \'Digitale Expeditie\'. Foto: Ernst Wagensveld.
Vandaag wordt de 'Digitale expeditie' gelanceerd, een landelijke visie om de digitalisering van het gastvrijheidsdomein te versnellen. De lancering vindt plaats tijdens de Toerisme Top in Venlo, die dit jaar in het teken staat van digitalisering. 

De focus van de 'Digitale expeditie’ ligt op de kansen die digitalisering biedt voor ondernemers, beleidsmakers en bezoekers. Met de visie wordt een raamwerk neergezet waarmee de sector zijn concurrentiepositie kan versterken en innovatie kan stimuleren.

Landelijke visie op digitalisering

De 'Digitale expeditie’ is ontwikkeld op initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) in samenwerking met onder meer het ministerie van Economische Zaken, brancheverenigingen, kennisinstellingen en dmo’s. De visie zet in op vijf actielijnen, die zich richten op het verbeteren van digitale vaardigheden, slim datagebruik, innovatie, duurzaamheid en investeringen. Deze actielijnen moeten ondernemers in het  gastvrijheidsdomein helpen hun bedrijfsvoering te optimaliseren en  bezoekerservaringen te verrijken.

Van Let: "digitale transformatie versnellen"

Sanne van Let, Manager Digital bij NBTC, onderstreept het belang van deze visie: "Met de ‘Digitale expeditie’ willen we de digitale transformatie in de sector versnellen. We merken dat veel partijen in het gastvrijheidsdomein, vooral mkb-ondernemers, moeite hebben om met digitalisering aan de slag te gaan. We zetten met deze landelijke visie een overkoepelend raamwerk neer dat als uitgangspunt dient voor concrete stappen in de komende jaren. Het is een soort basiskamp van waaruit we als sector gezamenlijk de digitale transformatie kunnen vormgeven.” 

Succesverhalen van ondernemers 

Tijdens de Toerisme Top in Venlo delen ondernemers uit het gastvrijheidsdomein hun succesverhalen over hoe zij digitalisering al hebben geïntegreerd in hun bedrijf. Zo vertelt een app-ontwikkelaar over het verrijken van museumbezoek met boeiende verhalen, een horecaondernemer over het toepassen van kunstmatige intelligentie om zijn bedrijfsvoering te  optimaliseren en de eigenaren van een toerisme-startup over hun blockchaintechnologie-toepassingen voor de sector. Deze verhalen tonen de praktische mogelijkheden van digitalisering en zijn een bron van inspiratie voor de gehele sector.

De Toerisme Top is hét jaarlijkse netwerkevenement voor beleidsmakers, ondernemers en andere stakeholders uit het gastvrijheidsdomein. De organisatie van de zevende editie is in handen van het ministerie van
Economische Zaken, Gastvrij Nederland, NBTC en de Provincie Limburg.

Gedeputeerde Stephan Satijn onderschrijft hoe belangrijk innovatie en technologische ontwikkelingen zijn voor de toerismesector van Limburg: "Binnen- en buitenlandse toeristen weten Limburg uitstekend te vinden vanwege het landschap, de cultuur, de ambiance en gastronomie, maar Limburg heeft ook op zakelijk gebied veel te bieden. De vier Brightlands-campussen in Maastricht, Heerlen, Geleen en Venlo brengen wetenschap,
ondernemerschap en innovatie samen. Inspirerende startups groeien in deze provincie uit tot volwaardige, gezonde ondernemingen met oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst. Via congressen, events, symposia en bedrijfsbezoeken dragen we onze kennis en kunde uit. Dat creëert aantrekkingskracht op zakelijk toerisme waar veel bedrijven, hotels, vervoer, horeca, retail en toeleveranciers van profiteren.”

Presentatie Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

Een ander hoogtepunt van de Toerisme Top is de lancering van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme, die een centrale rol zal spelen in het stimuleren van innovatie en samenwerking binnen de sector. Deze raad gaat aan de slag met kansen en uitdagingen in de recreatief-toeristische sector. 
Trefwoorden: Toerisme Top, digitalisering, marketing, communicatie, productontwikkeling, visie

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.
02/10/24
Exclusief voor leden
EuroParcs veroordeeld voor oneerlijke handelspraktijk
Een flinke domper voor EuroParcs. Het bedrijf is door de rechtbank in Amsterdam veroordeeld tot het terugbetalen van de volledige verkoopprijs van een recreatiewoning. De rechtbank vindt dat er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk. EuroParcs gaat in hoger beroep
30/09/24
Exclusief voor leden
Belgische studenten in finale Sustainable Hospitality Challenge
Voor de allereerste keer bereiken Thomas More-studenten de wereldfinale van de prestigieuze Sustainable Hospitality Challenge 2024. De internationale wedstrijd brengt meer dan 70 topuniversiteiten en hogescholen samen om innovatieve oplossingen te bedenken voor duurzaamheid in de hospitality sector.
25/09/24
Exclusief voor leden
Eigenaren EuroParcs moeten bijstorten van schuldeisers
EuroParcs zit in zwaar weer en gaat gebukt onder grote schulden. Inmiddels hebben de eigenaren, waaronder investeringsfonds Waterland, miljoenen moeten bijstorten om de controle over het bedrijf te behouden.
25/09/24
Samen op reis……
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, hebben wij veel leuke dingen gedaan, maar dit is wel heel bijzonder!
25/09/24
Nederlandse vakantiegangers verlaten Nederland na BTW-verhoging
De aangekondigde btw-verhoging van 12% door het kabinet zal een zware klap betekenen voor recreatieondernemers. Veel vakantiegangers die in het verleden nog voor Nederland als vakantiebestemming kozen, dreigen ons land te verlaten. Vooral ondernemers in landelijke gebieden en grensregio’s maken zich zorgen.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.

||| Agenda |||

12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...