Geplaatst op: 19-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme opgericht

Aan de slag met kansen en uitdagingen in recreatief-toeristische sector

Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme opgericht
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme opgericht in september 2024.
Overheid, onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen verenigen zich per september 2024 in een nieuwe samenwerking op landelijk niveau: de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

De Landelijke Raad bestaat uit vertegenwoordigers van diverse ministeries, IPO, VNG, bedrijfsleven, kennisinstellingen en consumentenorganisaties, voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter. De raad gaat met een integrale aanpak aan de slag met kansen en uitdagingen in de recreatief-toeristische sector.

De grote maatschappelijke uitdagingen waar Nederland voor staat, vragen om een gemeenschappelijke koers en integrale samenwerking. De gastvrijheidssector pakt als een van de eerste sectoren die handschoen op en heeft een Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme ingesteld. Daarin werken overheid, onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen samen aan ruimte voor recreatie en brede welvaart. Randvoorwaardelijk voor die brede welvaart is een plek om te wonen en goed werk. Maar voor persoonlijk welbevinden is een waardevolle vrijetijdsbesteding voor alle Nederlanders net zo belangrijk. Om de ruimte daarvoor bij de inrichting van Nederland te bewaken staat de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme aan de lat. Met een toenemende recreatiebehoefte, een groeiend aantal binnenlandse en buitenlandse bezoekers en economische betekenis, is het nu meer dan ooit van belang om een duurzame en verantwoorde ontwikkeling van de sector te waarborgen.

Waar is ruimte voor vrijetijd?

De urgentie voor samenwerking blijkt uit het recent verschenen Voorontwerp Nota Ruimte (VRO). Toenemende ruimteclaims zorgen voor een enorme ruimtelijke uitdaging waartegen geen enkele sector alleen opgewassen is. De nota pleit daarom voor integrale afstemming en samenwerking, waarvoor in het bijzonder in de recreatief-toeristische sector kansen liggen. De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme geeft gehoor aan de zogenoemde collectieve zorgplicht en pakt deze handschoen op: Hóe en vooral ook wáár brengen we in de toekomst onze almaar groeiende vrijetijd door?

De thema's

Binnen de raad werken partijen samen aan concrete thema’s zoals integrale gebiedsontwikkeling met groen in en om de stad, sterke dorpen en regio’s in heel Nederland en hoe bezoek kan bijdragen bij bredere maatschappelijke uitdagingen. Ook relevante thema’s als duurzame arbeidsmarkt, onderwijs en kennisontwikkeling vragen om een integrale aanpak en samenwerking. Daarmee wordt met deze samenwerking over domeinen heen een bijdrage geleverd aan oplossingen voor ieders toekomstige vrijetijdsbesteding én de recreatieve-toeristische sector op de lange termijn. Met handelingsperspectief voor ons allemaal.

Jeroen Joon, Vereniging Nederlandse Gemeenten: "Toerisme en recreatie zijn volop in ontwikkeling en dragen sterk bij aan het welzijn van mensen en de kwaliteit van hun leven. […] Gemeenten zijn hierin de eerste gesprekspartner en overheid voor inwoners en ondernemers. Naast kansen zijn er ook uitdagingen. Dat moet in balans zijn. De VNG vindt het daarom belangrijk dat er op landelijk niveau door middel van de nieuwe Raad overleg en afstemming plaatsvindt.”

Wim Kulik, Ministerie van Economische Zaken: "Alleen samen kunnen we de uitdagingen waar de toeristische en gastvrijheidssector voor staat aanpakken.”

Jeroen de Koe, Vereniging Natuurmomenten: "We zitten in de raad omdat we namens onze vereniging op zoek zijn naar een betere balans tussen ecologie en economie als het gaat om de toekomst van recreatie en toerisme in Nederland.”

Trefwoorden: raad, recreatie, toerisme, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.
04/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe NL country manager Airbnb moet groeicijfer verhogen
Airbnb heeft de Fransman Clément Eulry aangesteld als Country Manager voor Nederland. Nederland speelt een sleutelrol voor Airbnb in Europa, meldt het boekingsplatform.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.