Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Samenwerking NS en Rode Kruis bij grote storingen

Onder meer bij storingen na evenementen

Samenwerking NS en Rode Kruis bij grote storingen
Het Rode Kruis en spoporbedrijf NS gaan samenwerken bij langdurige storingen van het treinverkeer. Het gaat om een pilot van één jaar, waarbij Rode Kruis-vrijwilligers bijspringen om reizigers te ondersteunen of op te vangen.  

Bij hitte en kou of op een laat tijdstip kan een treinverstoring vervelende gevolgen hebben voor de reiziger. Tijdens dit soort omstandigheden is extra ondersteuning prettig, onderkennen het Rode Kruis en de NS. Vrijwilligers helpen mensen met hand-en-spandiensten, een luisterend oor en eventueel nachtelijke opvang.  

De focus ligt op niet-zelfredzame mensen tijdens incidenten die langere tijd duren. Zeker op een hete zomerdag of wanneer er 's avonds geen alternatieven meer zijn om thuis te komen, is deze hulp gewenst. Ieder jaar gebeurt het wel dat concertgangers stranden of mensen lange tijd op het perron moeten wachten.  

"Hier zijn we goed in"  

Doordat het Rode Kruis nu naar verwachting vaker zal worden ingezet, blijven de hulpverleners goed getraind. Tot nog toe sprong de hulporganisatie alleen bij tijdens grote verstoringen op het spoor, als de Veiligheidsregio het Rode Kruis inschakelt. Vanaf nu kan de NS ook direct het Rode Kruis oproepen bij grote calamiteiten.  

Suzanne Segaar is hoofd Nationale Hulp bij het Rode Kruis: "In heel Nederland staan onze vrijwilligers dag en nacht klaar tijdens rampen en incidenten, groot en klein. Daarom past deze samenwerking met de NS ons ook uitstekend: hier zijn we goed in. Hierom bestaat het Rode Kruis: mensen helpen en menselijk lijden verminderen."  

Eelco van Asch, directeur Operaties en lid van de RvB van NS: "Zowel het Rode Kruis als NS staan midden in de maatschappij. We willen er zijn voor onze reizigers en collega’s, ook als het een keer tegenzit. Het Rode Kruis vult NS bij zulke grote storingen heel goed aan.” 
Trefwoorden: ns, trein, reizen, evenement

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...