Geplaatst op: 10-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Sterke kostenstijgingen drukken jubelstemming hotels

Snel herstel hotels in regio Schiphol - landelijk beeld nog net onder recordjaar 2019

Sterke kostenstijgingen drukken jubelstemming hotels
Het herstel gaat heel goed maar de kosten drukken het resultaat bij hotels in 2023.
Bezettingsgraden in hotels zijn verder gegroeid en de kamerprijzen zijn inmiddels flink boven die van 2019 uitgekomen. Omzetten in hotels zijn prima. Managers zitten toch met de handen in het haar door de hoge kosten van personeel en gestegen inkoopkosten.

De som van hoge bezettingsgraad en gestegen kosten leidt ertoe dat de   resultaten minder zijn gegroeid. De verwachting is dat de omzetgroei de komende jaren afremt door de stijgende kosten. Dit blijkt uit het nieuwe HOSTA rapport van Horwath HTL, dat vandaag 10 september wordt gepresenteerd tijdens het Horwath HTL Hotel Event 2024.

Hotelmarkt 2023: verder herstel

De bezettingsgraad van de Nederlandse hotels steeg in 2023 tot 74,8%. Dat is 10 procentpunten boven de 65,8% van 2022, en nog maar 3 procentpunten onder de recordbezetting ligt van 2019 met 78,2%.

De gemiddelde kamerprijs liet in 2023 een nog sterkere stijging zien en ging prima mee met de inflatiestijging. Met een gemiddelde kamerprijs van € 166 laat 2023 het gemiddelde van € 120 van 2019 ver achter zich, een stijging van 38% over die vier jaar.

Door de stijging in de gemiddelde bezettingsgraden en de stijging van de gemiddelde kamerprijzen is de RevPAR, de omzet per beschikbare hotelkamer, gestegen van € 88 in 2019 tot € 124 in 2023, en stijging van ruim 141%. De totale omzet per beschikbare hotelkamer (TRevPAR) steeg van € 154 in 2022 tot € 195 in 2023, een stijging van meer dan 26%. Ten opzichte van 2019 is de totale omzet met meer dan 34% gestegen. Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: hotel, onderzoek, 2023, herstel, kosten

CELTH



||| Nieuws |||

09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Exclusief voor leden
Weer winst Vakantiediscounter bij verkiezing website van het jaar
Dé VakantieDiscounter heeft opnieuw de titel Populairste Website in de categorie Reizen gewonnen tijdens de Website van het Jaar-verkiezing 2025.
20/11/25
Exclusief voor leden
TUI AI-assistent Lena wint twee awards
Gisteravond won TUI’s AI Explorer Lena maar liefst twee gouden awards en een medal tijdens het Influencer & Content Awards gala in Haarlem.
20/11/25
Exclusief voor leden
Amsterdam Made zet Locally Made Awards op
Amsterdam Made, het keurmerk en platform voor duurzame en lokale makers, bestaat tien jaar. Nu bereikt Amsterdam Made een nieuwe mijlpaal met de oprichting van de Locally Made Awards: een jaarlijks terugkerende landelijke awardshow voor de beste duurzame producten van Nederlandse bodem.