Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Den Haag is Royal in september

Verwachting voor herstel koopkracht en blik op 2025

Den Haag is Royal in september
The Hague & Partners zorgde voor een feestelijke start met wehouder Bruines. Foto: The Hague & Partners / Arnaud Roelofsz
De rondvaartboot dobbert in de Hofvijver, de oranje-banieren wapperen en de koninklijke hoeden zijn afgestoft. Alles is gereed om Royal September in te luiden in Den Haag. 

Elk jaar, gedurende tien dagen voorafgaand aan Prinsjesdag, viert Den Haag dat het dé koninklijke stad van Nederland is met een breed aanbod aan evenementen en festiviteiten. Dit jaar gaf wethouder Saskia Bruines (Economische ontwikkeling) het startschot van Royal September.

Wethouder Bruines: "Het is geweldig dat de hele stad op deze manier toeleeft naar Prinsjesdag. Den Haag voelt echt extra koninklijk deze weken. Prinsjesdag betekent ook de opening van het parlementaire jaar, een belangrijk moment in onze democratie . Voor jong en oud zijn er allerlei activiteiten te doen, te zien en te beleven in stad. Voor bewoners en bezoekers. Iedereen is welkom om dit feest hier te vieren.”

Tijdens Royal September, dit jaar van zaterdag 7 tot en met dinsdag 17 september, viert Den Haag dat het dé koninklijke stad is. Van markten tot muziek, cabaret, debatavonden, rondvaarten op de Hofvijver, een buitenbioscoop, modeshows en openstellingen van monumentale panden en paleizen; de agenda van Royal September staat vol met festiviteiten. En dat bovenop het vaste koninklijke aanbod in de stad. Bijvoorbeeld de audio- en videowandeling de ‘Royal Tour’, koninklijk shoppen in de Royal District en een bezoek aan musea zoals Escher in Het Paleis.
 

Koninklijke hoed

Icoon voor Royal September dit jaar is de ‘koninklijke hoed’, die ook door wethouder Bruines werd opgezet tijdens het aftrapmoment in De Passage. In het centrale deel van de overdekte winkelgalerij hangt sinds deze week het kunstwerk Chapeau!. Dit werk, gemaakt door de Haagse ontwerper Pink Steenvoorden, bestaat uit hoeden van de voormalige, exclusieve hoedenwinkel Ladies Paradise. De winkel, die tot sluiting in 2000 in De Passage was gevestigd, had vele bekende Nederlanders als clientèle waaronder Hare Majesteit de Koningin.

Steenvoorden: "Een paar jaar geleden werd er in een leegstaande ruimte boven het oude winkelpand van Ladies Paradise een partij van maar liefst 3.000 hoeden ontdekt, vooral uit de jaren ‘50 en ‘60. Met de installatie Chapeau! krijgen de vergeten hoeden iets van hun grandeur terug. Ook vormt het tijdens Royal September een kleurrijk décor met een koninklijk tintje voor bezoekers van De Passage.”

Het hoedenthema zal de komende dagen vaak te zien zijn in Den Haag, onder andere tijdens de modeshow op de Prinsjesmarkt, tijdens The Hague Hat Stroll en natuurlijk op Prinsjesdag zelf.

Highlights van Royal September 2024:
 
-    Rondvaarten op de Hofvijver (zaterdag 7 tot en met dinsdag 17 september)
-    Aanbieden van de Geloofsbrieven (woensdag 11 september)
-    De vorstelijke Buitenbioscoop (woensdag 11 september tot en met zondag 15 september)
-    Start vitrine-tentoonstelling Koninklijke tradities in Beeld (vanaf donderdag 12 september)
-    De grote publieksdag van het Prinsjesfestival (zaterdag 14 september)
-    Openstellingen van paleizen op Open Monumentendag (zaterdag 14 en zondag 15 september)
-    Generale repetitie van de Prinsjesdag-rijtoer (zondag 15 september)
-    Strandoefening van de Cavalerie Ere-Escorte (maandag 16 september)
-    Gratis live-muziekfestival PrinsjesNach (maandag 16 september)
-    De koninklijke rijtoer op Prinsjesdag (dinsdag 17 september)
 
De overzichtspagina van de evenementen van Royal September zijn te vinden op denhaag.com
 
Trefwoorden: Den Haag, royal, Prinsjesdag, marketing, evenement, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
23/06/25
Exclusief voor leden
Plaswijckpark mag Koninklijk Wapen voeren
Koning Willem-Alexander heeft het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ toegekend aan Stichting Plaswijckpark. Dit bekende Rotterdamse park ontvangt jaarlijks rond de 450.000 bezoekers.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.