Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Schiphol hoeft minder te krimpen

Schiphol hoeft minder te krimpen
Afbeelding van Erich Westendarp via Pixabay

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een definitief maatregelenpakket gepresenteerd om het geluid rond Schiphol terug te dringen en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen. In dat pakket hoeft de luchthaven minder te krimpen dan eerder was voorgenomen. Dat komt omdat het effect van de maatregelen sterker is dan eerder werd verwacht. Met dit pakket wordt de geluidbelasting rond Schiphol met 17% teruggedrongen.

In de nacht komen er strengere geluidsnormen, waardoor vliegmaatschappijen in die uren stillere toestellen moeten inzetten. Om dat te stimuleren gaat Schiphol fors hogere tarieven rekenen aan airlines die lawaaiige toestellen inzetten. Zo wordt op de luchthaven het gebruik van de stilste toestellen gestimuleerd.KLM en Transavia commiteren zich aan een snelle vlootvernieuwing in 2025. Deze nieuwe vliegtuigen maken minder geluid, wat geluidswinst oplevert voor de omgeving.

Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Meer duidelijkheid over deze controle wordt verwacht in het najaar. Vooralsnog houdt het kabinet rekening met een bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen. Het aantal nachtvluchten wordt verlaagd van 32.000 nu naar 27.000. Dit pakket wordt nu voorgelegd aan de Europese Commissie, zodat die er een advies over kan uitbrengen. Daarna kan het kabinet een definitief besluit nemen over het maatregelenpakket, en het vastleggen ervan in regelgeving. 

Transavia kritisch positief

Voor Transavia is het belangrijk dat het zogenaamde balances approach proces zorgvuldig wordt doorlopen. Transavia vindt het positief dat een aantal maatregelen uit het breed gedragen sectorplan 'Schoner, stiller, zuiniger' is overgenomen. De sterke vermindering van nachtvluchten is en blijft een grote zorg voor het huidige aanbod van Transavia. Vooral ook omdat zij ruim voldoen aan de door de overheid gestelde doelen van geluidsreductie. Daarvoor is een nachtsluiting op Schiphol niet nodig. 

Marcel de Nooijer, CEO Transavia: ‘Transavia heeft ook het doel de hinder rondom Schiphol te reduceren, daarin nemen we onze verantwoordelijkheid. We investeren de komende jaren miljarden in stillere vliegtuigen en andere initiatieven. Daarmee neemt het geluid de komende jaren steeds verder af. De afname van geluidshinder in de nacht, in combinatie met andere maatregelen in het aangekondigde pakket, zal de beoogde target van 15% in de nacht al ruimschoots overtreffen en mogelijk met meer dan 30% reduceren. Nog minder nachtvluchten zorgen ervoor dat de ticketprijzen duurder worden en dat onze klanten naar luchthavens in Duitsland en België kunnen gaan uitwijken. Dat zorgt voor een extra grote uitdaging op onze forse investeringsagenda om door vlootvernieuwing de hinderbeleving te verminderen.” 

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, luchthavens, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.