Geplaatst op: 05-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Schiphol hoeft minder te krimpen

Schiphol hoeft minder te krimpen
Afbeelding van Erich Westendarp via Pixabay

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een definitief maatregelenpakket gepresenteerd om het geluid rond Schiphol terug te dringen en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen. In dat pakket hoeft de luchthaven minder te krimpen dan eerder was voorgenomen. Dat komt omdat het effect van de maatregelen sterker is dan eerder werd verwacht. Met dit pakket wordt de geluidbelasting rond Schiphol met 17% teruggedrongen.

In de nacht komen er strengere geluidsnormen, waardoor vliegmaatschappijen in die uren stillere toestellen moeten inzetten. Om dat te stimuleren gaat Schiphol fors hogere tarieven rekenen aan airlines die lawaaiige toestellen inzetten. Zo wordt op de luchthaven het gebruik van de stilste toestellen gestimuleerd.KLM en Transavia commiteren zich aan een snelle vlootvernieuwing in 2025. Deze nieuwe vliegtuigen maken minder geluid, wat geluidswinst oplevert voor de omgeving.

Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Meer duidelijkheid over deze controle wordt verwacht in het najaar. Vooralsnog houdt het kabinet rekening met een bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen. Het aantal nachtvluchten wordt verlaagd van 32.000 nu naar 27.000. Dit pakket wordt nu voorgelegd aan de Europese Commissie, zodat die er een advies over kan uitbrengen. Daarna kan het kabinet een definitief besluit nemen over het maatregelenpakket, en het vastleggen ervan in regelgeving. 

Transavia kritisch positief

Voor Transavia is het belangrijk dat het zogenaamde balances approach proces zorgvuldig wordt doorlopen. Transavia vindt het positief dat een aantal maatregelen uit het breed gedragen sectorplan 'Schoner, stiller, zuiniger' is overgenomen. De sterke vermindering van nachtvluchten is en blijft een grote zorg voor het huidige aanbod van Transavia. Vooral ook omdat zij ruim voldoen aan de door de overheid gestelde doelen van geluidsreductie. Daarvoor is een nachtsluiting op Schiphol niet nodig. 

Marcel de Nooijer, CEO Transavia: ‘Transavia heeft ook het doel de hinder rondom Schiphol te reduceren, daarin nemen we onze verantwoordelijkheid. We investeren de komende jaren miljarden in stillere vliegtuigen en andere initiatieven. Daarmee neemt het geluid de komende jaren steeds verder af. De afname van geluidshinder in de nacht, in combinatie met andere maatregelen in het aangekondigde pakket, zal de beoogde target van 15% in de nacht al ruimschoots overtreffen en mogelijk met meer dan 30% reduceren. Nog minder nachtvluchten zorgen ervoor dat de ticketprijzen duurder worden en dat onze klanten naar luchthavens in Duitsland en België kunnen gaan uitwijken. Dat zorgt voor een extra grote uitdaging op onze forse investeringsagenda om door vlootvernieuwing de hinderbeleving te verminderen.” 

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, luchthavens, beleid

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
26/09/24
Exclusief voor leden
Spreiding festivals over provincie Utrecht
De provincie Utrecht heeft het advies van de ‘Adviescommissie festivals 2025-2028’ integraal overgenomen. Daarmee ontvangen 29 festivals een bijdrage voor de periode 2025-2028.
25/09/24
Exclusief voor leden
Vergunningstelsel rondvaartboten Amsterdam naar de prullenbak
De gemeente Amsterdam moet opnieuw naar de tekentafel om het aantal vergunningen voor rondvaartboten te beperken. De gemeente heeft onvoldoende aangetoond dat de leefbaarheid in de stad wordt gediend bij minder rondvaartboten. Ook zijn kleine rederijen onevenredig hard geraakt door de maatregelen.
25/09/24
Nederlandse vakantiegangers verlaten Nederland na BTW-verhoging
De aangekondigde btw-verhoging van 12% door het kabinet zal een zware klap betekenen voor recreatieondernemers. Veel vakantiegangers die in het verleden nog voor Nederland als vakantiebestemming kozen, dreigen ons land te verlaten. Vooral ondernemers in landelijke gebieden en grensregio’s maken zich zorgen.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
20/09/24
Exclusief voor leden
Jachthaven open bij Blauwestad
Met de opening van twee nieuwe bruggen en een extra jachthaven is weer een vernieuwing bereikt in He...

||| Agenda |||

23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...