Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Schiphol hoeft minder te krimpen

Schiphol hoeft minder te krimpen
Afbeelding van Erich Westendarp via Pixabay

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een definitief maatregelenpakket gepresenteerd om het geluid rond Schiphol terug te dringen en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen. In dat pakket hoeft de luchthaven minder te krimpen dan eerder was voorgenomen. Dat komt omdat het effect van de maatregelen sterker is dan eerder werd verwacht. Met dit pakket wordt de geluidbelasting rond Schiphol met 17% teruggedrongen.

In de nacht komen er strengere geluidsnormen, waardoor vliegmaatschappijen in die uren stillere toestellen moeten inzetten. Om dat te stimuleren gaat Schiphol fors hogere tarieven rekenen aan airlines die lawaaiige toestellen inzetten. Zo wordt op de luchthaven het gebruik van de stilste toestellen gestimuleerd.KLM en Transavia commiteren zich aan een snelle vlootvernieuwing in 2025. Deze nieuwe vliegtuigen maken minder geluid, wat geluidswinst oplevert voor de omgeving.

Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Meer duidelijkheid over deze controle wordt verwacht in het najaar. Vooralsnog houdt het kabinet rekening met een bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen. Het aantal nachtvluchten wordt verlaagd van 32.000 nu naar 27.000. Dit pakket wordt nu voorgelegd aan de Europese Commissie, zodat die er een advies over kan uitbrengen. Daarna kan het kabinet een definitief besluit nemen over het maatregelenpakket, en het vastleggen ervan in regelgeving. 

Transavia kritisch positief

Voor Transavia is het belangrijk dat het zogenaamde balances approach proces zorgvuldig wordt doorlopen. Transavia vindt het positief dat een aantal maatregelen uit het breed gedragen sectorplan 'Schoner, stiller, zuiniger' is overgenomen. De sterke vermindering van nachtvluchten is en blijft een grote zorg voor het huidige aanbod van Transavia. Vooral ook omdat zij ruim voldoen aan de door de overheid gestelde doelen van geluidsreductie. Daarvoor is een nachtsluiting op Schiphol niet nodig. 

Marcel de Nooijer, CEO Transavia: ‘Transavia heeft ook het doel de hinder rondom Schiphol te reduceren, daarin nemen we onze verantwoordelijkheid. We investeren de komende jaren miljarden in stillere vliegtuigen en andere initiatieven. Daarmee neemt het geluid de komende jaren steeds verder af. De afname van geluidshinder in de nacht, in combinatie met andere maatregelen in het aangekondigde pakket, zal de beoogde target van 15% in de nacht al ruimschoots overtreffen en mogelijk met meer dan 30% reduceren. Nog minder nachtvluchten zorgen ervoor dat de ticketprijzen duurder worden en dat onze klanten naar luchthavens in Duitsland en België kunnen gaan uitwijken. Dat zorgt voor een extra grote uitdaging op onze forse investeringsagenda om door vlootvernieuwing de hinderbeleving te verminderen.” 

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, luchthavens, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.