Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-09-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Overheid rekent zichzelf te rijk met btw-verhoging op logies

Overheid rekent zichzelf te rijk met btw-verhoging op logies
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

De voorgenomen btw-verhoging voor de logiessector levert bij lange na niet de verwachte belastingopbrengst op, heeft een negatief effect op andere belastingopbrengsten en raakt de hele vrijetijdssector sterk. Dat is de harde conclusie van ABN AMRO die de maatregel analyseerde. Alleen al voor hotels levert de maatregel 625 miljoen euro minder belastinginkomsten op dan verwacht. Dat is nog afgezien van lagere belastinginkomsten elders en weglekeffecten.

Het plan is om vanaf 2026 het btw-tarief op logies te verhogen van 9% naar 21% om extra belastinginkomen te genereren. Dat moet in totaal 1,2 miljard euro opleveren, 910 miljoen bij hotels en 302 miljoen euro bij vakantieparken.

Opbrengsten fout berekend

Volgens ABN AMRO, die de maatregel voor hotels onder de loep nam, gaat de Rijksoverheid er onterecht van uit dat de btw-verhoging betrekking heeft op de hele omzet van 6,8 miljard euro bij hotels. Bijna de helft van de hotelgasten (40%) bestaat echter uit zakenreizigers, waarvan de bedrijven de btw kunnen terugvorderen. Daarnaast komt 36% van de hotelomzet uit de verkoop van eten en drinken en 6% uit aanvullende diensten, zoals de verhuur van zalen, audiovisuele middelen, fietsen en parkeerplaatsen. Dit zijn omzetcategorieën die niet of nauwelijks door de btw-verhoging wordt geraakt. Al met al raakt de btw-verhoging volgens ABN AMRO slechts 34,8% van de totale hotelomzet. Dat betekent slechts een extra belastingopbrengst van 285 miljoen euro, ver onder de verwachte opbrengst van 910 miljoen euro.

Daarnaast kan de overheid een tegenvaller van 147 miljoen euro aan gemiste winstbelasting verwachten, omdat door dalende omzetten en extra kosten hotels verlieslatend dreigen te worden en dus geen of weinig winstbelasting meer afdragen. Voor hotels is dat extra zuur omdat ze dan weinig ruimte overhouden voor investeringen in verduurzaming of arbeidsvoorwaarden.

Grote gevolgen voor andere sectoren en grensprovincies

Deze maatregelen en de verwachte afname van vakanties in eigen land bedreigen niet alleen de toekomst van hotels, maar ook veel andere bedrijven die afhankelijk zijn van de toeristische sector; met name in de grensprovincies. Ze staan onder grote druk van concurrentie van particuliere woningverhuur en goedkopere accommodaties in landen zoals België, Duitsland, Frankrijk en Italië, waar de btw-tarieven veel lager zijn.

Ook gemeenten en andere overheden lopen inkomsten mis. Dat geldt met name voor gemeenten in de grensprovincies Limburg, Gelderland, Drenthe, Overijssel, Brabant en Zeeland, waar relatief veel Nederlanders hun vakantie doorbrengen. Een daling in het aantal overnachtingen leidt niet alleen tot minder toeristenbelasting, maar kan op de langere termijn ook een verlaging van de onroerendezaakbelasting betekenen. Daarnaast voelen toeleveranciers, restaurants, culturele instellingen, ambachtelijke winkels en openbaarvervoerbedrijven direct de impact van een afname in het aantal vakanties in eigen land. Minder overnachtingen betekenen minder inkomsten voor deze bedrijven, wat kan oplopen tot honderden miljoenen euro's aan gemiste omzet. Dit leidt automatisch tot een daling van de inkomsten uit btw en winstbelasting voor de overheid.

Ongekende kettingreactie voorzien

Samenvattend lijkt de geplande btw-verhoging meer schade aan te richten dan het oplevert. Het bedreigt niet alleen de toekomst van hotels en andere logiesaccommodaties, maar ook die van veel andere bedrijven en hun medewerkers, die afhankelijk zijn van een bloeiende toeristische sector. De economische kettingreactie die deze maatregel veroorzaakt, kan dus een veel bredere impact hebben op de Nederlandse economie dan aanvankelijk gedacht.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/overheid-raakt-toerisme-met-btw-verhoging-en-rekent-zichzelf-rijk.html
Trefwoorden: beleid, horeca, verblijfsrecreatie, belastingen, btw

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...