Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Pannenkoekenrestaurant, succesnummer van de horeca

Pannenkoekenrestaurant, succesnummer van de horeca
Foto: 123RF

Pannenkoekenrestaurants lijken oubollig maar zijn het succesnummer van de Nederlandse horeca. Ze trekken een breed publiek, liggen vaak op aantrekkelijke locaties, kennen een hoge omloopsnelheid en een efficiente bedrijfsvoering. Personeelstekorten zijn geen issue, en met de vergrijzing zal de klandizie alleen maar groeien.Dat schrijft ABN AMRO in de nieuwste Stand van de Leisure.

Terwijl andere horecagelegenheden worstelen, blijven pannenkoekenrestaurants populair. Het aantal pannenkoekenrestaurants steeg tussen 2010 en 2024 met 11,9 procent naar 339, terwijl klassieke restaurants een daling van 1,0 procent zagen. Uit gegevens blijkt dat de pannenkoekenbranche de afgelopen acht jaar slechts vijf faillissementen heeft gekend, wat het een van de meest stabiele segmenten binnen de Nederlandse horeca maakt.

Groeiende Seniorenmarkt

De vergrijzing zal het aantal trouwe gasten, namelijk senioren, doen toenemen. Volgens het CBS zal het percentage 65-plussers stijgen van 20,5 procent in 2024 naar 24,9 procent in 2040. Senioren en gezinnen zorgen voor circa driekwart van de omzet in het pannenkoekensegment. Janneke van der Ham van de Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants ziet de vergrijzing als een kans: "Meer opa’s en oma’s met hun kleinkinderen vinden de weg naar pannenkoekenrestaurants.”

Winstgevende factoren

De hoge omloopsnelheid en korte bereidingstijd van pannenkoeken maken de restaurants winstgevend. De lage inkoopprijzen en hoge marges zorgen voor competitieve prijzen. Pannenkoekenrestaurants spreken een breed publiek aan, van gezinnen en toeristen tot studenten en senioren.

Strategische locaties

Pannenkoekenrestaurants zijn vaak strategisch gelegen nabij natuurgebieden en recreatieve routes, wat ze ideaal maakt voor gezinnen, fietsers en wandelaars. Locaties zoals Lage Vuursche en Noordwijk aan Zee trekken veel bezoekers.

Personeelsbehoud

Pannenkoekenrestaurants blinken uit in het vasthouden van personeel. Hein Verhoeven van Pannekoekenrestaurant Belveren in Haaren benadrukt de goede werksfeer en doorgroeimogelijkheden. Simon Spanjer van De Kraai in Zaandam gebruikt creatieve oplossingen om personeel te behouden.

Rooskleurige toekomst

De vooruitzichten voor pannenkoekenrestaurants zijn veelbelovend. De vergrijzing en strategische locaties blijven bijdragen aan hun populariteit en winstgevendheid. De betaalbaarheid en beleving maken pannenkoekenhuizen toegankelijk voor een breed publiek.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/stand-van-sectoren/leisure/index.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...