Geplaatst op: 23-08-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Van denken naar doen in Friesland

Van denken naar doen in Friesland

Hoe kom je van duurzaam beleid naar echte actie? Die vraag stelden ze zich in de provincie Fryslân. Op de Beleidsmakersdag 2024 deelden Monique Pruyt en Els Zijlstra van de provincie hun ervaringen om de Friese gastvrijheidssector meer circulariteit te krijgen.

Friesland was al in 2014 actief met duurzaam toerisme in Wereld Erfgoed Waddenzee maar het project kreeg pas echt tractie met het provinciaal bestuursakkoord, 2019-2023 waar ‘Geluk op 1’ kwam. Dat gaf  veel ontwikkelruimte voor het beleid Gastvrij Fryslan 2028.

Aan de slag met slimme groei

Het idee was direct om aan de slag te gaan met zogenaamde slimme groei. "Maar wat is slimme groei eigenlijk”, vroegen ze zich in het provinciehuis af. "Want iedereen vindt zijn idee slimme groei. Het was voor ons duidelijk dat we niet in omvang wilden groeien maar wel over de seizoenen heen en in de hele provincie”, stelden Pruyt en Zijlstra.  

"Samen met deskundigen is toen een pamflet gemaakt waar het Donutmodel als uitgangspunt is gebruikt.” Het doel van het internationaal erkende Donutmodel is om een economie te creëren die  welvaart creërt zonder de planeet te schaden. In dat model staan welzijn, economie en ecologie centraal met steeds een ondergrens en een bovengrens. Bij elk project moet je jezelf als beleidsmaker afvragen:

  1. Wat en wie wordt er beter of slechter van?
  2. Wat wordt er mooier van?
  3. Wat vindt de grutto ervan?
  4. Past het bij Fryslân, nu en in de toekomst?

En dat alles met als doel dat recreatie en toerisme bijdragen aan de lokale gemeenschap en het de leefbaarheid stimuleert. Daarnaast moet recreatie en toerisme de lokale economie versterken met goed opgeleid personeel uit de regio. Tot slot stimuleren recreatie en toerisme de beleving en het draagvlak voor de rijke Friese natuur en dragen bij aan onderhoud en herstel.

Samen in actie

Ook is een actieplan circulaire gastvrijheidssector gemaakt en uitgevoerd. Een slagvaardige en vrolijke samenwerking met de provincie Fryslân, Vereniging Circulair Friesland, de Toeristische Alliantie Friesland, Yn business en Merk Fryslân. Vanuit een stevige ambitie aan de hand van hele concrete acties en projecten werden bezoekers, bedrijven en de bestemming geïnspireerd en gestimuleerd om te verduurzamen. De provincie stelde middelen beschikbaar om ondernemersactiviteiten te organiseren. En dat werden er een hoop. Een paar resultaten: 40 ondernemers gestimuleerd om een Green Key certificaat te behalen. Ook zijn er veel workshops voor ondernemers georganiseerd, bijvoorbeeld rond energie, biobased materialen, food waste en grondstoffenstromen. Ook zijn zogenaamde Koploperprojecten, Circo-tracks en -tafels georganiseerd. Dit heeft ertoe geleid dat ondernemers circulaire investeringen hebben gedaan waardoor ze klaar zijn voor de toekomst. "Het is de kracht geweest dat we het met elkaar hebben gedaan en in netwerken kennis en ervaring hebben uitgewisseld zodat ondernemers in beweging komen.”

Ondernemers gaan ‘aan’ staan

Wat ze zagen in Friesland is dat ondernemers op dit thema ‘aan’ gaan staan. "We zien dat ondernemers elkaar inspireren. Wel is het zo dat voorlopers enthousiaster en gemotiveerder zijn. Het is nu de uitdaging de middenmoot te enthousiasmeren. Andere grote vraag is hoe je dit ecosysteem in stand houdt nu het project is afgelopen. Want een aanjager/regisseur is noodzakelijk.” Gelukkig is er, nu het Europees Interegproject 3ST (waar ook Zeeland aan mee doet). Het 3ST-project brengt zeven landen van de Noordzeeregio samen om de uitdagingen rondom duurzaam toerisme inzichtelijk te maken en concreet aan de slag te gaan met de uitdagingen die er zijn op het gebied van afval, water en energie. Veel tools en instrumenten zijn blijvend te gebruiken en beschikbaar via www.circulairgastvrij.frl

SlimmeGroei

Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, plannen, ondernemers, Friesland

CELTH



||| Nieuws |||

12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
01/12/25
Dak Nieuwe Kerk trekt 90.000 bezoekers
Ruim 90.000 belangstellenden klommen in de afgelopen zeven maanden naar Het dak van de stad, een groot platform op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam waar de ‘vieringstoren’ werd gerestaureerd.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
21/11/25
Duinrell opent weekend Landgoed van Sinterklaas met 300ste SiSaSinterklaasconcert
Duinrell opent dit weekend voor de vijftiende keer de poorten van het Landgoed van Sinterklaas, met dit jaar een bijzonder jubileum: op zondag 30 november vindt de 300ste show plaats van het populaire SiSaSinterklaasconcert.

||| Agenda |||

27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...