Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-08-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe krijg je hele organisaties enthousiast voor een duurzame transitie?

Hoe krijg je hele organisaties enthousiast voor een duurzame transitie?
Foto: 123RF

Op de Beleidsmakersdag 2024 vertelde duurzaamheidsadviseur Chantal van Binsbergen van amsterdam&partners hoe je de hele organisatie enthousiast krijgt voor een duurzame transitie.

"Duurzaamheid is vaak heel groot, maar zit ook in hele kleine dingen” begon Van Binsbergen hoopvol." Sommigen zijn enthousiast maar anderen zien vooral beren op de weg.” Het is ook niet eenvoudig want voor een duurzame transitie moet je beschikken over:

  • Expertise
  • Ervaring
  • Tijd/capaciteit
  • Budget
  • Opdracht
  • Passie

Over haar eigen rol heeft Van Binsbergen een duidelijk beeld: "Als duurzaamheidsadviseur moet je geen groene gekkie worden dat een beleidsplan maakt en vervolgens aan een dood paard gaat trekken.” Maar hoe moet het dan wel? Dat begint volgens Van Binsbergen met heldere uitgangspunten en doelen. "Die moet je concretiseren, kijken welke acties je al doet en in de organisatie mensen en nieuwe activiteiten aan elkaar koppelen. Door met duurzaamheid aan de slag te gaan raken mensen enthousiast.” Wat je vooral niet moet doen is duurzaamheid top down opleggen. "Dan krijg je alleen maar tegenwerking. Het gaat om ervaren en toepassen.”

Handig stappenplan

Dat klinkt heel logisch, maar hoe werkt dat dan in de praktijk. Daarvoor had Van Binsbergen een simpel en handig stappenplan. Dat begint met een visie en missie en kijken wat je al doet en zou moeten doen. Vervolgens kun je breed in de organisatie ideeën ophalen. Die kun je dan in een roadmap zetten waardoor het concreet wordt en je prachtige plan niet in een bureaulade belandt. Laatste stap is duurzaamheid in de jaarplannen te integreren. "Bottom up, outside in”, vatte ze het compact samen. "Je moet het heel erg van iedereen maken. In Amsterdam hebben we een Development Day georganiseerd, biologische borrels gehouden, teamsessies en partnerdagen gedaan en een heel simpel een ideeënbox bij de koffiecorner gezet.” Daarmee maak je het concreet en zichtbaar.

Vijf tips

Tot slot deelde Van Binsbergen 5 take-outs voor andere organisaties die ook met duurzaamheid in de actiestand willen komen:

  • Verduurzaam je DNA, duurzaam opereren moet in de hele organisatie zitten, het is iedereens verantwoordelijkheid en zie het als een identiteitstraject.
  • Gebruik tegenstellingen. Er zijn altijd vooruitlopers en tegenstribbelaars. Zie dat elke rol zijn eigen voordeel heeft. Maar daar gebruik van. Zo agenderen de innovators de issues. De early adopters komen met concrete ideeën. De early majority’s voeren het uit en de late majority zorgt voor massa. Gebruik de laggards als kritische vriend. Heb begrip voor de tegenstrijdige belangen van alle partijen, intern en in je externe netwerk.
  • Veroorzaak lawines. Probeer niet die grote duurzame berg vooruit te duwen. Met kleine projecten, haalbare doelen en laaghangend fruit maak je mensen enthousiast. Kleine initiatieven leiden bij elkaar tot grote impact.
  • Creëer room to play. Geef ruimte voor grootse ideeën, want juist dan vindt er innovatie plaats. Houd wel het einddoel in zicht. Proefballonnetjes zijn interessant.
  • Betrek iedereen bij je plannen. Op de bestemming heb je te maken met veel partners en doelgroepen met botsende belangen. Start met mensen en organisaties die hetzelfde doel hebben en maak het jezelf niet te moeilijk. Maak het voor anderen aantrekkelijk om mee te doen.
Trefwoorden: duurzaam toerisme, cmo, Noord-Holland, amsterdam

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.