Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport

Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Afbeelding van Andrzej Rembowski via Pixabay

Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).

Tegenstrijdig beleid

De sportaanbieders zien een tegenstrijdige visie van het kabinet op gezondheid. Waar het kabinet stelt dat preventie in de gezondheidszorg meer centraal moet staan inclusief sport en bewegen, verhogen ze tegelijkertijd de btw op betaalde sport. Actie en stimulerende maatregelen zijn juist nodig aangezien momenteel slechts 45% van de Nederlanders voldoet aan de beweegrichtlijn. Dat moet in 2040 op 75% liggen. Zeker voor een gezondere generatie maar ook om de kosten voor de gezondheidszorg in toom te houden. Nu al liggen de totale maatschappelijke kosten van overgewicht en obesitas op 79 miljard euro per jaar. De btw-verhoging levert slechts 198 miljoen euro op.

Groot risico op sportuitval

Maar liefst zeven miljoen Nederlanders beoefenen een met btw-belaste sport. Van alle Nederlanders vindt 40% de daarmee verbonden kosten nu al bezwaarlijk. Naar verwachting gaan 500.000 tot 840.000 Nederlanders hun sportabonnement opzeggen bij een prijsverhoging.

Weinig draagvlak voor maatregelen

Drie op de vier Nederlanders vindt het geen goed idee om de btw op betaalde sportbeoefening te verhogen en eenzelfde aandeel vindt dat dit een negatieve invloed heeft op de volksgezondheid. Zelfs onder de Nederlanders die op de coalitiepartijen hebben gestemd is er een breed gedragen gevoel dat de overheid moet investeren in het betaalbaar houden van sportbeoefening. Uit het onderzoek blijkt dat 1,8 miljoen Nederlanders door de btw-verhoging minder gaan sporten, 7% stopt zelfs helemaal met betaalde sport.

Topics:Beleid, Sport
Trefwoorden: beleid, sport, belastingen

CELTH



||| Nieuws |||

26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
05/03/25
EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.