Geplaatst op: 25-07-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Meer mensen verdrinken

Meer mensen verdrinken
Foto: 123RF

In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.

Driekwart van de 877 verdrinkingen in de afgelopen tien jaar vond plaats in open water; een sloot, rivier, kanaal, gracht, recreatieplas, meer, vijver of in de zee. Slechts 18% gebeurde 18% in of nabij het huis.

Veel ouderen verdrinken

Het aantal verdrinkingen was het hoogst onder 60-plussers, met gemiddeld 0,9 per honderdduizend inwoners. Onder kinderen jonger dan 10 jaar was dit 0,4 per honderdduizend. In de periode 2014-2023 verdronken 64 kinderen jonger dan 10 jaar en 50 tussen de 10 en 20 jaar. De helft hiervan had een niet-Nederlandse herkomst. Onder kinderen tot 10 jaar die buiten Europa zijn geboren, was de sterfte door verdrinking 9 keer hoger dan onder kinderen met een Nederlandse herkomst. Onder 10- tot 20-jarigen was dit 14 keer zo hoog.

De meeste verdrinkingen vonden plaats in de veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland en Rotterdam Rijnmond. Van de verdrinkingen van mensen die niet in Nederland wonen, gebeurde 20% in Amsterdam. Ook in Friesland en West- en Midden-Brabant vinden relatief veel verdrinkingen plaats.

Campagne ‘Veilig in en uit het water’

Vanuit de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ werken verschillende organisaties samen om het aantal verdrinkingen in Nederland te verminderen. De campagne is opgezet door een aantal samenwerkende organisaties, waaronder de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), Reddingsbrigade Nederland, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), de gemeente Den Haag, Rijkswaterstaat, Leisurelands en het Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ). Samen vragen zij aandacht voor de risico's van zwemmen in open water. ‘

De campagne werd gelanceerd tijdens de zomer van 2022 en wordt sindsdien gedurende het open water zwemseizoen op diverse locaties in het land uitgevoerd, zoals in recreatiegebieden, in vakantieparken en op stranden. De betrokken partijen zijn overtuigd van het belang van deze campagne en hopen dat meer organisaties en overheden zich aansluiten. ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ moet de komende jaren een begrip worden en een herinnering vormen voor bezoekers van de kust en binnenwateren.

Link: https://veiliginenuithetwater.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, zwemmen, veiligheid, zwemveiligheid, verdrinkingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...