Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-07-2024
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2024-3

Zen campagne vult dagen voor de zomervakantie

Terschelling zet humor in voor positionering

Zen campagne vult dagen voor de zomervakantie
Humor in de campagne, de kinderen worden kleine zen-meesters.

Op zoek naar vakantierust voor het hele gezin? Kom naar Terschelling! Op 27 mei lanceerden de ondernemers van Terschelling met campagnemaker Sherpa’s Storie trots de campagne ‘Zen op Terschelling’. Is zen wat te hoog gegrepen voor de awareness en activatiecampagne?

Auteur: Marc Gerlings | Foto’s: beelden uit de campagne van TerschellingPartners, foto gezin van Marjolein van Roosmalen.

Deze campagne richt zich op gezinnen met jonge kinderen en laat een oase van rust en ontspanning zien, waar zelfs de meest energieke kinderen transformeren in kleine zen-meesters. De boodschap achter de campagne, het leven van een gezin is vaak hectisch. Maar stel je eens voor: een plek waar de tijd even stil lijkt te staan én waar je kinderen hun innerlijke rust vinden. Dat wil toch iedereen? Met een zen gezinsvakantie op Terschelling is dit dichterbij dan je denkt…

Een campagne met humor en ontspanning

In de humoristische, "tongue-in-cheek” campagne laten de makers zien hoe een bezoek aan Terschelling de meest drukke kinderen kan transformeren tot meesters in mindfulness. De campagnevideo brengt op een speelse manier het verhaal over dat je op het eiland Terschelling en al direct op de boot naar het eiland compleet tot rust komt als gezin. De video’s zijn opgenomen op iconische locaties op het eiland, zoals het uitgestrekte witte strand van Terschelling om zo de unieke schoonheid en rust van het eiland te benadrukken. De campagne gaat samen met een speciale actiewebsite waarop niet alleen de extra zen-arrangementen zijn te vinden maar de makers zetten ook de tips en activiteiten van het eiland in geschreven content op een rij. Bekijk even de campagnefilm op Youtube, zoek op ‘Terschelling zen’. Bekijk vervolgens de mooie integratie met www.zenopterschelling.nl.

Zen arrangement biedt ook Hollandse korting

Naast het genereren van awareness biedt deze campagne een complete ervaring. Samen met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en de Terschellinger campinghouders en ondernemers is een speciaal Zen-arrangement ontwikkeld met als basis 20% korting. Sommige ondernemers gaan daar nog een stap verder in. Het arrangement was te boeken voor de periode van 17 juni t/m 18 juli. Een voor het eiland kenmerkend gat in de boekingen wordt van een awareness doorgepakt naar een sales campagne. Dit Zen-arrangement, ideaal voor de periode tussen het nationaal bekende festival van het eiland, Oerol en de zomervakantie. Het biedt gezinnen de kans om last minute een korte vakantie naar Terschelling te boeken.

Sherpa’s Stories (Isabel Mosk) ontwikkelde de campagne in opdracht van marketingorganisatie TerschellingPartners. "Met ‘Zen op Terschelling’ laten we zien hoe gezinnen op een speelse en ontspannen manier kunnen genieten van de natuur en rust op het eiland. We spelen in op de trend van korte vakanties. In een wereld waarin werk en privé steeds meer samensmelten, geven korte vakanties gezinnen de kans om vaker te ontspannen zonder lang van werk weg te zijn. Onze campagne benadrukt dat Terschelling een ervaring biedt die je meeneemt naar een staat van complete ontspanning.”

Isabel Mosk gaat voor R&T dieper in op de campagne. "Het is een samenwerking tussen het Terschellinger Ondernemerfonds, Rederij Doeksen, VVV Terschelling en de Terschellinger campinghouders. Op de vraag of zen hoog is gegrepen antwoordt Isabel, "Dat is niet te hoog gegrepen. De eilandondernemers staan open voor creativiteit en humor in de campagne. Wat we merken is dat het eiland geliefd is bij gezinnen uit de Randstad. Uit de community van bezoekers die we goed in de gaten houden zien we, zodra deze gasten op de boot zijn, valt alles van ze af. De knipoog is dat de kinderen er ook rustig van worden. Daarom doen we het anders als Terschelling dan wat andere bestemmingen doen. We moeten op gevoel zitten wat mensen ervaren, het eilandgevoel. Dat is bijna nergens zo tastbaar in Nederland dan wanneer je op de boot naar Terschelling gaat en letterlijk alles van je af laat glijden. Dat moet je meemaken om te begrijpen. De eilanders staan open om op creatieve manier de eilandervaring in de etalage te zetten. Het stukje zen en ontspanning in de natuur, de havermelk-elite uit de Randstad, daar springen we met een knipoog op in.”

Hoe ziet de uitvoering met de ondernemers eruit? "Standaard gegeven, er is een ondernemerskit gemaakt met de videobeelden, fotografie en kant-en-klare sociale media posts. Wat je soms ziet, is dat er hierdoor meer ontwikkeld gaat worden. Er komt ook een kleurplaat bij, voor de gezinnen. De samenwerking met de ondernemers is tweeledig. De campagne is duidelijk zichtbaar maar ook betrekken wij de ondernemers actief bij het concept van de campagne en bij de vertaalslag naar concrete arrangementen waar je aan mee kan doen als ondernemer.Dit alles is geïnitieerd met input van de campinghouder, zij zagen een kans om juist in de periode na Oerol t/m zomervakantie meer gezinnen te verleiden om naar Terschelling te komen.”

Kun je meer vertellen over de nieuwe arrangementen? "Er zijn drie arrangementen: huur en overtocht, autohuur en tent en een arrangement met een camper. Bij die laatste krijg je tot 45% korting op de overtocht van je eigen camper of caravan. Op alle arrangementen krijg je 20% korting op de huursom. Daarnaast krijg je ook korting op je fiets en een informatiepakket. Het gaat niet alleen om de korting. We willen juist dat Terschelling voor meerder doelgroepen toegankelijk blijft.

Er zijn twee fasen in de campagne, hoe zit dat? "Het arrangement is geldig in de periode vanaf 17 juni tot en met 18 juli 2024. De campagne is eerst een awareness campagne van 3 weken, daarna richt de campagne zich 3 weken op boekingen, de activatie.”

TerschellingPartners
TerschellingPartners is een samenwerking tussen het Terschellinger Ondernemersfonds, VVV Terschelling, Rederij Doeksen gericht op het bevorderen van toerisme en recreatie op het eiland.

Ondernemers: duwtje in de rug

De boodschap vanuit de campagnemaker is duidelijk maar hoe denken de ondernemers op het eiland erover?

Ondernemersechtpaar Dirk-Jan en Marloes van Camping de Kooi (280 plaatsen en 63 huuraccommodaties). "We zijn erg blij met deze promotie. Met humor wordt de gast naar het eiland getrokken. Het is een relatief rustige periode eind juni tot half juli. En het zijn nog eens de langste en vaak mooiste dagen van het jaar. Het eiland staat in de startblokken om haar zomergasten te verwelkomen dus een beetje extra bezetting net voor het seizoen komt goed uit. Samen met de rederij en de korting op de camping kan wellicht net dat duwtje in de rug zijn om Terschelling eens te bezoeken. Al met al een leuke actie!”

Marieke Zeelen van Rijwielverhuur Zeelen. "Voor ons is belangrijk dat de doelgroep met jonge kinderen naar het eiland komt, zij zijn onze gast van de toekomst. Ook denk ik dat Terschelling erg geschikt is vanwege de reistijd want vliegen met jonge kinderen is veel duurder dan een bootje en soms ook lastig. Wij als fietsverhuur werken dan ook graag mee aan deze actie, en bieden 10% korting op alle deelnemende gasten aan het zen-arrangement.” Zeelen mikt op de verhuur van rond de 300 fietsen door dit arrangement. "We hebben natuurlijk nog veel meer fietsen in de verhuur.”

Marieke vertelt verder over de campagne. "Ik vind het een leuke knipoog naar "Zen”, Terschelling biedt genoeg ruimte om rust te vinden en is ook uitermate geschikt voor buitensporten zoals hardlopen en surfen, wat prima te doen is als de kinderen even slapen en je daarna weer een activiteit met de kinderen kan doen zoals krabben vangen, fietsen of vliegeren.”

Terwijl de kinderen zen worden, verbazen de ouders zich over de rust op Terschelling.

Terwijl de kinderen zen worden, verbazen de ouders zich over de rust op Terschelling.

Trefwoorden: dmo, campagnes, kusttoerisme, waddeneilanden, Terschelling

CELTH




||| Nieuws |||

22/08/25
Steeds meer mensen blijven sporten tijdens de vakantie
De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor om ook tijdens hun vakantie te sporten. Waar een vakantie vroeger vooral draaide om luieren en lekker eten, willen veel mensen nu hun gezonde ritme vasthouden. Hotels met sportfaciliteiten worden daardoor steeds populairder. Het idee dat je je dag kunt beginnen met een korte training van een kwartiertje spreekt veel vakantiegangers aan. Zo start je met energie, zonder dat je gelijk een intensief sportschema hoeft te volgen.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.
22/08/25
Volop inspiratie voor agrotoerisme op speciale themapagina
Agrotoerisme heeft een eigen inspiratiepagina gekregen op nlbestemmingsmanagement.nl. Het nieuwe thema bundelt inspirerende praktijkvoorbeelden en biedt houvast aan ondernemers en organisaties die agrotoerisme willen ontwikkelen of versterken.
22/08/25
Exclusief voor leden
GeoFort biedt unieke online ervaring met Minecraft
Erfgoed en culturele attractie GeoFort viert deze zomer een dubbel jubileum: het eigen Minecraft platform GeoCraftNL bestaat 10 jaar op 23 augustus én heeft de mijlpaal bereikt met 75.000 deelnemers.
22/08/25
SAIL 2025: operationele en inhoudelijke uitdagingen bij jubileumeditie van Nederlands grootste evenement
Het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland is in volle gang. Van 20 tot en met 24 augustus 2025 vindt in Amsterdam de tiende editie van SAIL plaats. Dit jaar markeert een driedubbel jubileum: 50 jaar SAIL, 10 edities én de 750ste verjaardag van de hoofdstad. Met ruim 2,3 miljoen verwachte bezoekers, meer dan 800 deelnemende schepen en een breed cultureel programma, is SAIL 2025 een grootschalige productie met internationale allure.
22/08/25
EU wil treinreizigers beter beschermen bij gemiste aansluitingen
De Europese Commissie heeft een voorstel in consultatie gebracht om de rechten van treinreizigers binnen de EU uit te breiden. Het gaat specifiek om reizigers die via één platform een treinreis boeken die door meerdere spoorwegmaatschappijen wordt uitgevoerd.
22/08/25
Exclusief voor leden
TUI biedt 30 extra vluchten naar Curaçao komende winter
Touroperator TUI breidt het winteraanbod naar Curaçao fors uit met 30 extra vluchten in de komende ...

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...