Geplaatst op: 03-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Is Beljaarts gevoelig voor de argumenten tegen btw-verhoging?

Vandaag debat regeringsverklaring

Is Beljaarts gevoelig voor de argumenten tegen btw-verhoging?
Dirk Beljaarts in 2018 toen hij algemeen directeur werd van KHN. Foto: KHN.
Vandaag debatteert de Tweede Kamer met het nieuwe kabinet over de regeringsverklaring. De coalitie vanuit organisaties in de sport, nieuws, boeken, cultuur, evenementen- en horecabranche doen vandaag een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen. Bijzonder detail, minister van Economische Zaken Dirk Beljaarts was tot dit voorjaar algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland.

Economische en maatschappelijke impact

Dirk Beljaarts zou in zijn acht jaar bij KHN zeker tegen een btw-verhoging zijn geweest maar nu zit de oud-algemeen directeur aan de andere kant van de tafel. De brede coalitie wil graag het gesprek aangaan met het nieuwe kabinet om de btw-verhoging te voorkomen. Economische analyses tonen aan dat een verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder festivalbezoeken en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. 
Daarnaast gaat de Rijksoverheid ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat 500.000 Nederlanders dreigen te stoppen met sporten. Ook zal een jaarlijkse investering van 3,5 miljoen euro in het amateurvoetbal en vrouwenvoetbal wegvallen. 
De btw-verhoging op overnachten raakt niet alleen de hotellerie en binnenlandse toeristen, maar het maakt Nederland ook minder aantrekkelijk als vakantiebestemming. 

Dit heeft grote impact op andere sectoren zoals cultuur, musea, horeca, retail en vervoer. Bovendien verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur-en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Dit betekent concreet een verlies aan inkomen van 160 miljoen euro voor de cultuursector.

Houd Nederland leuk en gezond

De voorgestelde verhoging legt een extra belasting op de vrijetijdsbesteding, nieuwsgierigheid en gezondheid van miljoenen Nederlanders. De toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, nieuws, boeken, cultuur en logies komt verder onder druk te staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat na een significante prijsverhoging, grote groepen mensen cultuur, evenementen, sport, horeca en nieuws niet langer kunnen betalen en noodgedwongen moeten afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien. 

De coalitie meldt: "Denk er eens aan de volgende dingen te moeten missen: de glimlach van een kind bij zijn eerste voetbalwedstrijd, de ontroering bij een theatervoorstelling, wegdromen bij een mooi boek, weten wat er speelt in je buurt, losgaan bij een concert en de gezelligheid van een weekendje weg met familie. Dat staat voor alle Nederlanders op het spel."

Dringend beroep op Tweede Kamer en kabinet

"Wij doen een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer om de invloed aan te wenden en het kabinet te verzoeken deze lastenverzwaring te heroverwegen. Het is van essentieel belang dat we de toegankelijkheid van cultuur, sport, horeca, boeken, evenementen en nieuws voor alle Nederlanders waarborgen."

Gesprek met coalitie

De samenwerkende partijen willen graag in gesprek met het kabinet en de overheid om hun ideeën te delen en samen te werken aan het belang van een bloeiend cultureel, sportief en maatschappelijk leven. De btw-verhoging kost Nederland op lange termijn meer dan dat de bezuinigingen op korte termijn opleveren en dat is voor hen niet acceptabel.

Partijen die btw-verhoging willen stoppen

Namens de volgende partijen: • NOC*NSF • KNVB • Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie • Supporterscollectief • Koninklijke Horeca Nederland • Kunsten ’92 • De Creatieve Coalitie • Federatie Cultuur • Federatie Creatieve Industrie • CPNB • NDP Nieuwsmedia • Platform Ondernemende Sportaanbieders • De Nederlandse Vereniging van Journalisten • Erfgoedplatform • Kunstenbond • VVTP • Vereniging van Evenementenmakers VVEM • Vereniging Nederlandse Poppodia en-Festivals VNPF • De Federatie Auteursrechtbelangen • De Akademie van Kunsten • De Zaak Nu • ENCORE • Platform ACCT • Koornetwerk Nederland • De Popcoalitie • De Alliantie van Evenementenbouwers • BAM popauteurs • Vereniging Rembrandt • De Nederlandse Vechtsportbond • Mediafederatie • Koninklijke Boekverkopersbond • Goede Doelen Nederland • Taskforce Culturele en Creatieve Sector • Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) • Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) • VOB • Museumverenigjng • Vereniging van Nederlandse Orkesten VvNO • CultuurConnectie
Trefwoorden: btw-verhoging, toerisme, sport, nieuws, horeca, beleid, economie

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/07/24
Exclusief voor leden
Minder vakantiewoningen verkocht
De verkoop van vakantiewoningen is flink gedaald. Tijdens de coronaperiode waren vakantiewoningen populair. Nu de pandemie onder controle is, neemt de populariteit ook weer af.
19/07/24
Subsidie voor beter publieksbereik archeologie
De provincie Zuid-Holland wil dat archeologie meer publiek bereikt. De nu ingestelde subsidieregeling Publieksbereik Archeologie is bedoeld om het draagvlak voor archeologie onder de inwoners en bezoekers van de provincie te verbreden.
19/07/24
Recreatiegebied afgesloten vanwege incidenten met wolf
De wolf rukt op in Nederland en dat heeft gevolgen voor recreatie in gebieden waar de wolf voorkomt. Na recente incidenten met een wolf heeft de gemeente Leusden besloten om een kerngebied van Landgoed Den Treek per direct af te sluiten voor recreanten en bezoekers.
19/07/24
80 jaar vrijheid herdacht op 330 kilometer vrijheidspad
Op 10 september 2024 start in Leopoldsburg, België, het Vrijheidspad, een 11-daagse wandelestafette die het begin van 80 jaar vrijheid markeert. De route loopt door de provincies Limburg (Nederland en België), Noord-Brabant en Gelderland, en volgt de Market Garden Liberation Route.
19/07/24
Zeeland.com lanceerde zomercampagne op Concert at SEA
Zeeland.com, het marketingkanaal van Zeeland dat wordt beheerd door de Provincie Zeeland, heeft haar nieuwe zomercampagne ‘Ik wil alleen maar Zeeland’ gelanceerd. Het is de bedoeling om bezoekers aan Concert at SEA bewust te maken van het feit dat Zeeland meer is dan een fijne vrijetijds- en vakantieprovincie.
17/07/24
Exclusief voor leden
Hoe Strava voor beleidsmakers werkt
Nederlanders zijn fervente wandelaars, maar waar wandelen ze precies? Dankzij Strava Metro, een app die fiets-, hardloop- en wandelprestaties bijhoudt, is het nu mogelijk om dit te achterhalen. Wandelnet heeft samen met Track-landscapes en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden van Strava’s wandel- en hardloopdata onderzocht.
17/07/24
Exclusief voor leden
Keukenhof populair op Instagram
De Keukenhof in Lisse staat wereldwijd op de vierde plaats van meest Instagrammabel bloementuinen. Op de eerste plaats staat de Gardens by the Bay in Singapore.
17/07/24
VVV en Ondernemersvereniging ontwikkelen spannende kinderspeurtocht
VVV Waterland van Friesland en de ondernemersvereniging van Heeg (OVH2000) hebben een spannende kinderspeurtocht ontwikkeld die kinderen op een avontuurlijke manier kennis laat maken met het historische watersportdorp Heeg.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...