Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Is Beljaarts gevoelig voor de argumenten tegen btw-verhoging?

Vandaag debat regeringsverklaring

Is Beljaarts gevoelig voor de argumenten tegen btw-verhoging?
Dirk Beljaarts in 2018 toen hij algemeen directeur werd van KHN. Foto: KHN.
Vandaag debatteert de Tweede Kamer met het nieuwe kabinet over de regeringsverklaring. De coalitie vanuit organisaties in de sport, nieuws, boeken, cultuur, evenementen- en horecabranche doen vandaag een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen. Bijzonder detail, minister van Economische Zaken Dirk Beljaarts was tot dit voorjaar algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland.

Economische en maatschappelijke impact

Dirk Beljaarts zou in zijn acht jaar bij KHN zeker tegen een btw-verhoging zijn geweest maar nu zit de oud-algemeen directeur aan de andere kant van de tafel. De brede coalitie wil graag het gesprek aangaan met het nieuwe kabinet om de btw-verhoging te voorkomen. Economische analyses tonen aan dat een verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder festivalbezoeken en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. 
Daarnaast gaat de Rijksoverheid ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat 500.000 Nederlanders dreigen te stoppen met sporten. Ook zal een jaarlijkse investering van 3,5 miljoen euro in het amateurvoetbal en vrouwenvoetbal wegvallen. 
De btw-verhoging op overnachten raakt niet alleen de hotellerie en binnenlandse toeristen, maar het maakt Nederland ook minder aantrekkelijk als vakantiebestemming. 

Dit heeft grote impact op andere sectoren zoals cultuur, musea, horeca, retail en vervoer. Bovendien verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur-en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Dit betekent concreet een verlies aan inkomen van 160 miljoen euro voor de cultuursector.

Houd Nederland leuk en gezond

De voorgestelde verhoging legt een extra belasting op de vrijetijdsbesteding, nieuwsgierigheid en gezondheid van miljoenen Nederlanders. De toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, nieuws, boeken, cultuur en logies komt verder onder druk te staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat na een significante prijsverhoging, grote groepen mensen cultuur, evenementen, sport, horeca en nieuws niet langer kunnen betalen en noodgedwongen moeten afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien. 

De coalitie meldt: "Denk er eens aan de volgende dingen te moeten missen: de glimlach van een kind bij zijn eerste voetbalwedstrijd, de ontroering bij een theatervoorstelling, wegdromen bij een mooi boek, weten wat er speelt in je buurt, losgaan bij een concert en de gezelligheid van een weekendje weg met familie. Dat staat voor alle Nederlanders op het spel."

Dringend beroep op Tweede Kamer en kabinet

"Wij doen een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer om de invloed aan te wenden en het kabinet te verzoeken deze lastenverzwaring te heroverwegen. Het is van essentieel belang dat we de toegankelijkheid van cultuur, sport, horeca, boeken, evenementen en nieuws voor alle Nederlanders waarborgen."

Gesprek met coalitie

De samenwerkende partijen willen graag in gesprek met het kabinet en de overheid om hun ideeën te delen en samen te werken aan het belang van een bloeiend cultureel, sportief en maatschappelijk leven. De btw-verhoging kost Nederland op lange termijn meer dan dat de bezuinigingen op korte termijn opleveren en dat is voor hen niet acceptabel.

Partijen die btw-verhoging willen stoppen

Namens de volgende partijen: • NOC*NSF • KNVB • Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie • Supporterscollectief • Koninklijke Horeca Nederland • Kunsten ’92 • De Creatieve Coalitie • Federatie Cultuur • Federatie Creatieve Industrie • CPNB • NDP Nieuwsmedia • Platform Ondernemende Sportaanbieders • De Nederlandse Vereniging van Journalisten • Erfgoedplatform • Kunstenbond • VVTP • Vereniging van Evenementenmakers VVEM • Vereniging Nederlandse Poppodia en-Festivals VNPF • De Federatie Auteursrechtbelangen • De Akademie van Kunsten • De Zaak Nu • ENCORE • Platform ACCT • Koornetwerk Nederland • De Popcoalitie • De Alliantie van Evenementenbouwers • BAM popauteurs • Vereniging Rembrandt • De Nederlandse Vechtsportbond • Mediafederatie • Koninklijke Boekverkopersbond • Goede Doelen Nederland • Taskforce Culturele en Creatieve Sector • Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) • Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) • VOB • Museumverenigjng • Vereniging van Nederlandse Orkesten VvNO • CultuurConnectie
Trefwoorden: btw-verhoging, toerisme, sport, nieuws, horeca, beleid, economie

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...