Geplaatst op: 25-06-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Succesvol jaar voor MarketingOost

Succesvol jaar voor MarketingOost
Afbeelding van AnneliesJasper via Pixabay

MarketingOost meldt in haar jaarverslag een succesvol 2023 met 9,1 miljoen overnachtingen in Overijssel en sterk online bereik. Het Hanzejaar, met ruim 100 evenementen, zorgde voor grote betrokkenheid van zowel bewoners als bezoekers. Daarnaast trok de campagne ‘Overijssel verrijkt je’ veel landelijke aandacht.

Bij MarketingOost staan de regio- en stadsmerken centraal. In 2023 telt MarketingOost zeven A- merken: Hanzesteden, IJsseldelta, Salland, Twente, Vechtdal, Weerribben-Wieden, en Zwolle. Deze A-merken zijn niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch de basis voor MarketingOost.

Brede doelstelling

De inspanningen van MarketingOost moeten op stads- en regioniveau leiden tot versterking van de regionale economie en tot meer bezoekers, bestedingen en banen (welvaart), maar ook tot een gezond en evenwichtig leefklimaat, waar bewoners en ondernemers zich happy voelen en trots op zijn (welzijn).

Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder: "MarketingOost zet zich in om Overijssel en haar regio’s als aantrekkelijke bestemming voor zowel bezoekers als bewoners te positioneren. Onze inspanningen variëren van onderzoeken, data-analyse, advies aan ondernemers en overheden, tot het positioneren en branden van de regio’s en toeristische trekpleisters. We streven naar een integrale benadering van toerisme, waarbij we bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken en de balans tussen toerisme en leefbaarheid bewaken.”

Meer bezoek, groei vooral uit buitenland

In aantallen verblijfstoeristen doet Overijssel het uitstekend met 9,1 miljoen overnachtingen in 2023. Dat waren er 7% meer dan in 2022. Met een landelijke groei van 8% lijkt Overijssel wat achter te blijven maar ten opzichte van 2019 groeide het aantal overnachtingen in de provincie met 25% terwijl het landelijk beeld op 16% ligt. Overijssel moet het vooral van het binnenland hebben met 7,4 miljoen overnachtingen. Buitenlanders realiseerden bijna 1,6 miljoen overnachtingen. Die laatste markt groeit wel veel sneller dan de binnenlandse.

Veel werk in toerisme en recreatie

In 2023 waren er 39.800 personen werkzaam in de R&T sector. Dit is een groei van 4% ten op- zichte van 2022. Dat is 6% van de werkgelegenheid in Overijssel. De grootste subsector is de horeca (ruim 21.000 banen). In de logiesverstrekking wer- ken circa 5.800 personen.

Groot bereik

In 2023 heeft MarketingOost nationaal campagne gevoerd met als merknaam VisitOost. Dankzij deze campagne en de basisbranding heeft de website ruim 760.000 bezoekers gehad. Via www.visitoost.nl zijn er ruim 46.000 leads gerealiseerd naar ondernemers met verblijfsaccommodaties en ruim 60.000 leads naar dagrecreatie. Tevens zijn er via de site ruim 118.000 routes gedownload. Er zijn ruim 72 perspublicaties geweest. Op social media is er een bereik gerealiseerd van 18,5 miljoen. De internationale campagne ‘Das andere Holland’ heeft 512.663 websitebezoekers opgeleverd. Ook werden 168.436 Overijsselkranten huis-aan-huis in de grensregio’s bezorgd. Via socials (Facebook & Instagram) werden respectievelijk 1,2 en 1,9 miljoen Duitsers bereikt. Alle uitingen tesamen leverden een bereik van 175 miljoen op.

Bestemmingsmanagement

MarketingOost werkte in 2023 niet alleen aan het aantrekken van bezoekers. Ook bestemmingsmanagement stond hoog op de agenda. Innovatieve tools zoals Boost! en Resono werden ingezet voor effectief bezoekersmanagement en een benchmark voor ondernemers.

Veel bereikt met relatief weinig geld

Dat alles werd bereikt met een begroting van slechts 6,8 miljoen euro, waarvan 4,1 miljoen werd besteed aan promotie en 2,2 miljoen aan personeelskosten. Bij MarketingOost werken 33 mensen die 27,6 fte vertegenwoordigen.

Relevant blijven in de toekomst

Voor de toekomst wil MarketingOost de nadruk blijven leggen op innovatie, samenwerking en duurzaamheid. "Deze pijlers vormen de kern van onze strategie en helpen ons om relevant te blijven in een snel veranderende wereld. Daarnaast is het essentieel om flexibel in te spelen op maatschappelijke trends die van invloed zijn op de vrijetijdseconomie. Dit houdt in dat we niet alleen als organisatie voortdurend willen groeien en verbeteren, maar ook dat we proactief belangrijke thema's zoals bezoekersmanagement aanpakken. Door hierop in te spelen, kunnen we een positieve bijdrage leveren aan zowel de sector als de bredere gemeenschap.”

MarketingOost2023

Trefwoorden: dmo, Overijssel, jaarverslagen

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
01/12/25
Dak Nieuwe Kerk trekt 90.000 bezoekers
Ruim 90.000 belangstellenden klommen in de afgelopen zeven maanden naar Het dak van de stad, een groot platform op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam waar de ‘vieringstoren’ werd gerestaureerd.
28/11/25
Louvre introduceert hogere toegangsprijzen voor niet-EU bezoekers
Het wereldberoemde Louvre Museum kondigt aan dat vanaf 14 januari 2026 een aangepast prijsbeleid van kracht wordt. Bezoekers van buiten de Europese Economische Ruimte zullen een toegangsprijs van €32 betalen, tegenover het huidige tarief van €22.