Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-06-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Succesvol jaar voor MarketingOost

Succesvol jaar voor MarketingOost
Afbeelding van AnneliesJasper via Pixabay

MarketingOost meldt in haar jaarverslag een succesvol 2023 met 9,1 miljoen overnachtingen in Overijssel en sterk online bereik. Het Hanzejaar, met ruim 100 evenementen, zorgde voor grote betrokkenheid van zowel bewoners als bezoekers. Daarnaast trok de campagne ‘Overijssel verrijkt je’ veel landelijke aandacht.

Bij MarketingOost staan de regio- en stadsmerken centraal. In 2023 telt MarketingOost zeven A- merken: Hanzesteden, IJsseldelta, Salland, Twente, Vechtdal, Weerribben-Wieden, en Zwolle. Deze A-merken zijn niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch de basis voor MarketingOost.

Brede doelstelling

De inspanningen van MarketingOost moeten op stads- en regioniveau leiden tot versterking van de regionale economie en tot meer bezoekers, bestedingen en banen (welvaart), maar ook tot een gezond en evenwichtig leefklimaat, waar bewoners en ondernemers zich happy voelen en trots op zijn (welzijn).

Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder: "MarketingOost zet zich in om Overijssel en haar regio’s als aantrekkelijke bestemming voor zowel bezoekers als bewoners te positioneren. Onze inspanningen variëren van onderzoeken, data-analyse, advies aan ondernemers en overheden, tot het positioneren en branden van de regio’s en toeristische trekpleisters. We streven naar een integrale benadering van toerisme, waarbij we bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken en de balans tussen toerisme en leefbaarheid bewaken.”

Meer bezoek, groei vooral uit buitenland

In aantallen verblijfstoeristen doet Overijssel het uitstekend met 9,1 miljoen overnachtingen in 2023. Dat waren er 7% meer dan in 2022. Met een landelijke groei van 8% lijkt Overijssel wat achter te blijven maar ten opzichte van 2019 groeide het aantal overnachtingen in de provincie met 25% terwijl het landelijk beeld op 16% ligt. Overijssel moet het vooral van het binnenland hebben met 7,4 miljoen overnachtingen. Buitenlanders realiseerden bijna 1,6 miljoen overnachtingen. Die laatste markt groeit wel veel sneller dan de binnenlandse.

Veel werk in toerisme en recreatie

In 2023 waren er 39.800 personen werkzaam in de R&T sector. Dit is een groei van 4% ten op- zichte van 2022. Dat is 6% van de werkgelegenheid in Overijssel. De grootste subsector is de horeca (ruim 21.000 banen). In de logiesverstrekking wer- ken circa 5.800 personen.

Groot bereik

In 2023 heeft MarketingOost nationaal campagne gevoerd met als merknaam VisitOost. Dankzij deze campagne en de basisbranding heeft de website ruim 760.000 bezoekers gehad. Via www.visitoost.nl zijn er ruim 46.000 leads gerealiseerd naar ondernemers met verblijfsaccommodaties en ruim 60.000 leads naar dagrecreatie. Tevens zijn er via de site ruim 118.000 routes gedownload. Er zijn ruim 72 perspublicaties geweest. Op social media is er een bereik gerealiseerd van 18,5 miljoen. De internationale campagne ‘Das andere Holland’ heeft 512.663 websitebezoekers opgeleverd. Ook werden 168.436 Overijsselkranten huis-aan-huis in de grensregio’s bezorgd. Via socials (Facebook & Instagram) werden respectievelijk 1,2 en 1,9 miljoen Duitsers bereikt. Alle uitingen tesamen leverden een bereik van 175 miljoen op.

Bestemmingsmanagement

MarketingOost werkte in 2023 niet alleen aan het aantrekken van bezoekers. Ook bestemmingsmanagement stond hoog op de agenda. Innovatieve tools zoals Boost! en Resono werden ingezet voor effectief bezoekersmanagement en een benchmark voor ondernemers.

Veel bereikt met relatief weinig geld

Dat alles werd bereikt met een begroting van slechts 6,8 miljoen euro, waarvan 4,1 miljoen werd besteed aan promotie en 2,2 miljoen aan personeelskosten. Bij MarketingOost werken 33 mensen die 27,6 fte vertegenwoordigen.

Relevant blijven in de toekomst

Voor de toekomst wil MarketingOost de nadruk blijven leggen op innovatie, samenwerking en duurzaamheid. "Deze pijlers vormen de kern van onze strategie en helpen ons om relevant te blijven in een snel veranderende wereld. Daarnaast is het essentieel om flexibel in te spelen op maatschappelijke trends die van invloed zijn op de vrijetijdseconomie. Dit houdt in dat we niet alleen als organisatie voortdurend willen groeien en verbeteren, maar ook dat we proactief belangrijke thema's zoals bezoekersmanagement aanpakken. Door hierop in te spelen, kunnen we een positieve bijdrage leveren aan zowel de sector als de bredere gemeenschap.”

MarketingOost2023

Trefwoorden: dmo, Overijssel, jaarverslagen

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...