Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-06-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid bepalend bij keuze van vakantieboekingssites

Onderzoek Snakeware

Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid bepalend bij keuze van vakantieboekingssites

Digital specialist Snakeware uit Sneek heeft recentelijk een onderzoek uitgevoerd naar de voorkeuren van consumenten bij het kiezen van zoek- en boekwebsites voor vakanties. Uit het onderzoek blijkt dat prijsvergelijkingen (32,5%) en gebruiksvriendelijkheid (30,0%) de belangrijkste factoren zijn voor Nederlandse vakantiegangers. Betrouwbare recensies (23,5%) volgen op de derde plaats, terwijl real-time beschikbaarheid (11,0%) minder belangrijk wordt gevonden.


Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid cruciaal

Bij de keuze voor een zoek- en boekwebsite vindt 32,5% van de respondenten prijsvergelijkingen het belangrijkst. Mannen (35,1%) hechten hier iets meer waarde aan dan vrouwen (30,2%). Gebruiksvriendelijkheid wordt door 30,0% van de respondenten als belangrijkste factor genoemd, waarbij dit voor mannen (34,0%) belangrijker is dan voor vrouwen (26,4%). Vrouwen (29,2%) hechten overigens aanzienlijk meer waarde aan betrouwbare recensies dan mannen (17,0%).


Leeftijd en gezinssituatie beïnvloeden voorkeuren

De voorkeur voor prijsvergelijkingen is het sterkst onder de leeftijdsgroep 30-39 jaar (50,0%). Gebruiksvriendelijkheid is daarentegen het belangrijkst voor de leeftijdsgroep 50-59 jaar (45,7%). Gezinnen met kinderen onder de 18 jaar hebben een duidelijke voorkeur voor prijsvergelijkingen (42,5% voor jongste kind t/m 12 jaar) en gebruiksvriendelijkheid (37,0% voor huishoudens zonder kinderen onder de 18).


Milieuvriendelijke reisopties minder populair

Slechts 27,5% van de respondenten geeft aan te willen overstappen naar een zoek- en boekwebsite die milieuvriendelijke reisopties promoot, ook als dit betekent dat de prijzen hoger zijn. Dit percentage is hoger onder jongere respondenten (32,7% van de 16-29-jarigen) en huishoudens zonder kinderen (31,9%).


Steun voor lokale aanbieders

Bijna de helft (43,0%) van de respondenten is bereid meer te betalen voor een vakantie als zij via een Nederlandse zoek- en boekwebsite boeken, om zo lokale aanbieders te ondersteunen. Deze bereidheid is het hoogst onder mannen (43,6%) en respondenten van 60 jaar en ouder (48,2%).


Ate van der Meer van Snakeware: "Ons onderzoek toont aan dat prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid de meest bepalende factoren zijn voor consumenten bij het kiezen van zoek- en boekwebsites voor vakanties. Hoewel er een groeiende interesse is in milieuvriendelijke reisopties, is de bereidheid om hiervoor meer te betalen nog relatief laag. Echter, een significante groep is bereid om meer te betalen voor boekingen via Nederlandse platforms om lokale aanbieders te steunen.”

Trefwoorden: Prijsvergelijkingen, gebruiksvriendelijkheid

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.