Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-06-2024
Auteur: Marc Gerlings

Jos Vranken stopt per 1 oktober als directeur NBTC

Opvolger is nog niet bekend

Jos Vranken stopt per 1 oktober als directeur NBTC
Jos Vranken stopt als directeur van NBTC. Foto: NBTC.
Per 1 oktober 2024 stopt Jos Vranken bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Na een indrukwekkende periode van 17 jaar als directeur-bestuurder is voor hem het moment gekomen om het stokje over te dragen.

Na zijn aantreden als directeur-bestuurder eind 2007 voerde Vranken als gevolg van de financiële crisis en daaruit voortvloeiende bezuiniging een grootscheepse reorganisatie door. Na de crisis volgde een periode waarin de nadruk lag op het optimaliseren van de economische impact van toeristisch en zakelijk bezoek, onder meer door middel van themajaren en thematische samenwerkingen ten behoeve van spreiding van bezoek. 

De snelle groei luidde vervolgens een nieuw tijdperk in voor bestemming Nederland. Het maatschappelijk bewustzijn ten aanzien van toerisme veranderde; onder bewoners, bezoekers, bedrijven en bestuurders. Onder zijn leiding introduceerde NBTC daarom in 2018 de nationale visie op toerisme ‘Perspectief 2030’, die de start betekende van de transitie van bestemmingspromotie naar bestemmingsmanagement. Sindsdien is de inzet niet langer het puur gericht op het aantrekken van meer bezoekers, maar ligt de focus op de bijdrage die bezoek kan leveren aan maatschappelijke uitdagingen. Deze nieuwe aanpak en uitgangspunten worden niet alleen breed omarmd in Nederland, maar krijgen ook internationaal veel erkenning.

Jos Vranken: "De afgelopen jaren is weer een nieuwe fase aangebroken, waarbij we als organisatie de transitie richting nationale bestemmingsmanagement organisatie hebben ingezet. De basis hiervoor staat stevig, met een heldere ambitie en strategie en een professionele, gemotiveerde en gezonde organisatie. Begin dit jaar zijn ook de afspraken met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat weer voor de komende vier jaar vastgelegd in een nieuwe beschikking. Een mooi moment voor mij om het stokje nu over te dragen. Tot 1 oktober ben ik nog volledig betrokken bij NBTC, de tijd erna wil ik gebruiken om eerst wat afstand te nemen om mij met een frisse blik te kunnen oriënteren op mijn volgende stap.”

Han Polman, voorzitter Raad van Toezicht NBTC: "De Raad van Toezicht van NBTC dankt Jos Vranken voor zijn grote bijdrage in de afgelopen jaren aan de ontwikkelingen binnen het gastvrijheidsdomein in ons land. Jos heeft als algemeen directeur met NBTC een bepalende invloed gehad op de doorontwikkeling van de sector en het samenspel met overheden. We zijn Jos zeer dankbaar voor de mooie samenwerking!”

Er is nog geen opvolger bekend. De Raad van Toezicht van NBTC start met hulp van een extern bureau deze maand het werving- en selectieproces voor een nieuwe algemeen directeur. 
Trefwoorden: NBTC, directeur, visie, corona, Perspectief 2030, beleid, management

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.