Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-06-2024
Auteur: Marc Gerlings

Pitches gehouden voor eerste F&B Jan Vlasman Award

Pitches gehouden voor eerste F&B Jan Vlasman Award
De zes genomineerde studenten. Foto: Hospitality Synergy Group.
Deze nieuwe prijs is dit jaar in het leven geroepen door de Hospitality Synergy Group om Vlasman nalatenschap te eren. Een derde- of vierdejaars hotelschoolstudent die zich tijdens zijn hotelschool carrière op een bijzondere manier heeft ontwikkeld, maakt kans op deze titel van F&B talent van het jaar.

Afgelopen vrijdag stond Hotel Management School Maastricht in het teken van de jury dag van de 1e editie van de Jan Vlasman Award. Jan Vlasman liet meer dan 60 jaar lang hotelschoolstudenten kennismaken met de smaak, de geur en vooral de passie voor eten en drinken, oftewel Food & Beverage (F&B). 

Studentenvereniging Amphitryon en Hotel Managementschool Maastricht nomineerden zes studenten die voldoen aan alle criteria van deze competitie. Anniek Meinema, Marieke Coumans, Maaike van Florestein, Niels Dirckx, Tim Dijkman en Xavier Maassen gaven in verschillende rondes alles, om de 16-koppige jury met professionals uit de F&B branche te overtuigen. In de ochtend stond de eerste pitch van de studenten gepland, waarna in de tweede ronde aan een case over ‘duurzaam- en winstgevendheid op de lange termijn’ gewerkt werd. 

Na een speeddate wandeling met de studenten, werd tijdens het diner de Top 3 bekend gemaakt: Anniek Meinema, Maaike van Florestein en Tim Dijkman nemen het tegen elkaar op tijdens de finaledag op dinsdag 24 september op Gastvrij Rotterdam. De uiteindelijke winnaar van de Jan Vlasman Award wordt bekend gemaakt tijdens BBB Maastricht op woensdag 9 oktober.

Jan Vlasman

De Jan Vlasman Award is in het leven gebracht ter ere van Jan Vlasman, een docent die veel heeft betekend voor de Hotel Management School Maastricht. Het is een aanmoedigings- en waarderingsprijs voor studenten, vernoemd naar een iconische man die gastvrijheid, geestdrift en gastvriendelijkheid op een onnavolgbare manier kon overbrengen en anderen meenam in zijn gevoel voor etiquette van hospitality. Als oud-student van de Hotelmanagementschool Maastricht, docent wijnkennis en -vaardigheden en gepassioneerd organisator van de wijnreizen, wijdde hij zijn leven aan het opleiden van hotelschoolstudenten waarbij ethiek, omgangsvormen en fatsoen de basis vormden waarop hij iedereen en alles om hem heen kon inspireren.

Juryleden Jan Vlasman Award 2024:

Voorzitter - Frank Donker
Postillion Hotels - Hans Wibbens
Mergel Wit by Stadsbrouwerij Maastricht - Bastiaan Bronkhorst
Het Nieuwe Oosten - Richard Tam
Huis ter Duin - Stephan Stokkermans
WineSTEP - Richard van Leest
Theater Hotel Venlo - Gijs Hendrikx
Van Oys - Maastricht Retreat- Kim Defaux
Verbunt Verlinden - Peter van Houtert
Walraven Sax - Bart Gijtenbeek
BBB Maastricht - Silvie Slachter
HotelloTOP - Charles van Goch
Food Inspiration - Maaike de Reuver
Pitch PR – Iris Jungerling
Smit&Dorlas - Max Brands
Hotel Derlon – Benoit Wesly
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, F&B, award, Maastricht, Gastvrij Rotterdam, BBB Maastricht

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.