Geplaatst op: 10-06-2024
Auteur: Marc Gerlings

Pitches gehouden voor eerste F&B Jan Vlasman Award

Pitches gehouden voor eerste F&B Jan Vlasman Award
De zes genomineerde studenten. Foto: Hospitality Synergy Group.
Deze nieuwe prijs is dit jaar in het leven geroepen door de Hospitality Synergy Group om Vlasman nalatenschap te eren. Een derde- of vierdejaars hotelschoolstudent die zich tijdens zijn hotelschool carrière op een bijzondere manier heeft ontwikkeld, maakt kans op deze titel van F&B talent van het jaar.

Afgelopen vrijdag stond Hotel Management School Maastricht in het teken van de jury dag van de 1e editie van de Jan Vlasman Award. Jan Vlasman liet meer dan 60 jaar lang hotelschoolstudenten kennismaken met de smaak, de geur en vooral de passie voor eten en drinken, oftewel Food & Beverage (F&B). 

Studentenvereniging Amphitryon en Hotel Managementschool Maastricht nomineerden zes studenten die voldoen aan alle criteria van deze competitie. Anniek Meinema, Marieke Coumans, Maaike van Florestein, Niels Dirckx, Tim Dijkman en Xavier Maassen gaven in verschillende rondes alles, om de 16-koppige jury met professionals uit de F&B branche te overtuigen. In de ochtend stond de eerste pitch van de studenten gepland, waarna in de tweede ronde aan een case over ‘duurzaam- en winstgevendheid op de lange termijn’ gewerkt werd. 

Na een speeddate wandeling met de studenten, werd tijdens het diner de Top 3 bekend gemaakt: Anniek Meinema, Maaike van Florestein en Tim Dijkman nemen het tegen elkaar op tijdens de finaledag op dinsdag 24 september op Gastvrij Rotterdam. De uiteindelijke winnaar van de Jan Vlasman Award wordt bekend gemaakt tijdens BBB Maastricht op woensdag 9 oktober.

Jan Vlasman

De Jan Vlasman Award is in het leven gebracht ter ere van Jan Vlasman, een docent die veel heeft betekend voor de Hotel Management School Maastricht. Het is een aanmoedigings- en waarderingsprijs voor studenten, vernoemd naar een iconische man die gastvrijheid, geestdrift en gastvriendelijkheid op een onnavolgbare manier kon overbrengen en anderen meenam in zijn gevoel voor etiquette van hospitality. Als oud-student van de Hotelmanagementschool Maastricht, docent wijnkennis en -vaardigheden en gepassioneerd organisator van de wijnreizen, wijdde hij zijn leven aan het opleiden van hotelschoolstudenten waarbij ethiek, omgangsvormen en fatsoen de basis vormden waarop hij iedereen en alles om hem heen kon inspireren.

Juryleden Jan Vlasman Award 2024:

Voorzitter - Frank Donker
Postillion Hotels - Hans Wibbens
Mergel Wit by Stadsbrouwerij Maastricht - Bastiaan Bronkhorst
Het Nieuwe Oosten - Richard Tam
Huis ter Duin - Stephan Stokkermans
WineSTEP - Richard van Leest
Theater Hotel Venlo - Gijs Hendrikx
Van Oys - Maastricht Retreat- Kim Defaux
Verbunt Verlinden - Peter van Houtert
Walraven Sax - Bart Gijtenbeek
BBB Maastricht - Silvie Slachter
HotelloTOP - Charles van Goch
Food Inspiration - Maaike de Reuver
Pitch PR – Iris Jungerling
Smit&Dorlas - Max Brands
Hotel Derlon – Benoit Wesly
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, F&B, award, Maastricht, Gastvrij Rotterdam, BBB Maastricht

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.