Geplaatst op: 03-06-2024
Auteur: Marc Gerlings

Brede coalitie cultuur horeca en media in verzet tegen btw verhoging

Paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw!

Brede coalitie cultuur horeca en media in verzet tegen btw verhoging
Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca is tegen de aangekondigde btw-verhoging van 9 naar 21% van het nieuwe kabinet. "Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd."

Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw.

De voorgenomen verhoging van het btw-tarief gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet. Het raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken. 

Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum of aan live muziek, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.

Gezamenlijke actie Op maandag 3 juni verschijnt namens deze brede coalitie in elk landelijk en regionaal dagblad een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee. De advertentie staat in de Telegraaf, Algemeen Dagblad (inclusief regio), NRC, FD, Volkskrant, Trouw, Parool.

Alle partijen roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen. Meedoen kan ook door bijvoorbeeld één van de deelnemende kranten te kopen, de paginagrote advertentie uit te knippen en deze op te hangen. Het publiek kan een selfie nemen met de krantenadvertentie onder de hashtag #geenhogerebtw en ook deze via sociale media delen.

Deelnemende partijen van de campagne zijn:

NOC*NSF

KNVB, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond

Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie

KHN, Koninklijke Horeca Nederland

Kunsten ’92

De Creatieve Coalitie

Federatie Cultuur: NAPK, de Museumvereniging, VSCD, CultuurConnectie, VOB, VNPF, VvNO.

Federatie Creatieve Industrie: BNA, BNO, DGA, DDD, MODINT, Buma Cultuur, NAPA, NCP, Dupho, NVPI

CPNB, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek

Erfgoedplatform

Kunstenbond

NDP Nieuwsmedia
-
POS, Platform Ondernemende Sportaanbieders

Goede Doelen Nederland

VVTP, Vereniging Vrije Theater Producenten

VVEM, Vereniging van Evenementenmakers

De Federatie Auteursrechtbelangen

De Akademie van Kunsten

De Zaak Nu

Vereniging Rembrandt

ENCORE

Platform ACCT

Koornetwerk Nederland

De Popcoalitie

NVJ, Nederlandse Vereniging van Journalisten

De Alliantie van Evenementenbouwers

BAM popauteurs

NVBF, Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters

Mediafederatie

Koninklijke Boekverkopersbond

Vereniging Rembrandt

VTTE, Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen
Trefwoorden: btw, leisure, horeca, media, evenementen, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.