Geplaatst op: 27-05-2024
Auteur: Marc Gerlings

Booking "jaagt mensen op met leugens" volgens Consumentenbond

Booking
Booking.com en Agoda.com, beide onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingsites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. 

En dat terwijl Booking in 2020 nog beterschap beloofde.

Booking.com blijft consumenten misleiden

Onderzoekers van de Consumentenbond bekeken verschillende advertenties op Booking.com en Agoda.com. Beide boekingssites adverteren met prijzen zonder daarbij onvermijdelijke belastingen en servicekosten te vermelden. Dat is tegen de regels. Booking.com adverteert bijvoorbeeld met een hotelkamer in New York die ‘al vanaf €211 per nacht kost’. Maar dat is exclusief €75 aan belastingen en toeslagen.

Niet beschikbaar

Ook schermt Booking.com consequent met schaarste. Zo is volgens de boekingssite over een half jaar op een willekeurige dinsdag al 84% van alle accommodaties in Nunspeet volgeboekt. Dat komt doordat Booking.com niet alleen hotelkamers laat zien, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren die niet het hele jaar beschikbaar zijn. Met alleen hotels, zou het percentage beschikbaarheid veel hoger liggen. Ook zouden voor die nacht al 2 vergelijkbare viersterrenhotels vol zitten. Terwijl na controle de enige 2 andere viersterrenhotels in Nunspeet gewoon kamers beschikbaar bleken te hebben.

Verstopte voorwaarden

Ook Agoda beweert dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Zo waarschuwt de site bij het boeken van een kamer voor 2 personen, dat het ‘de laatste kamers’ zijn. Maar wanneer de onderzoekers vervolgens voor 10 personen proberen te boeken, zijn er ineens toch 9 kamers beschikbaar. Verder blijken er aan de laagsteprijsgarantie van Agoda allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden. En dat 'gratis annuleren' soms helemaal niet gratis is. Ook voorgestelde kortingen blijken niet te kloppen.

Opgejaagd met leugens

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Dit zijn bewuste trucs om consumenten het gevoel te geven dat ze een goede deal hebben gevonden en snel moeten beslissen. Ze worden opgejaagd met leugens.’

Melding bij ACM

In 2020 werden Booking en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vanwege verboden manipulatietechnieken en nepkortingen. Beide bedrijven beloofden toen beterschap. In tegenstelling tot Booking lijkt Expedia zich grotendeels aan die belofte te houden. De Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking gemeld bij de ACM. De ACM bestudeert de resultaten en belooft om ‘zonodig’ actie te ondernemen.  
Trefwoorden: Booking.com, regels, marketing, ACM

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

02/10/24
ANWB Caravan en Camper van het Jaar 2025
De Tabbert Cazadora en de camper VAN-Jorn zijn in de prijzen gevallen voor het jaar 2025 door de ANWB en de Nederlandse Kampeerauto Club.
30/09/24
Exclusief voor leden
Belgische studenten in finale Sustainable Hospitality Challenge
Voor de allereerste keer bereiken Thomas More-studenten de wereldfinale van de prestigieuze Sustainable Hospitality Challenge 2024. De internationale wedstrijd brengt meer dan 70 topuniversiteiten en hogescholen samen om innovatieve oplossingen te bedenken voor duurzaamheid in de hospitality sector.
30/09/24
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen weer in de plus
De vakantieboekingen lopen 4% voor op vorig jaar. Dat blijkt uit de ANVR-GFK-boekingsstatistiek tot en met augustus 2024. Reizigers boeken gemiddeld 75 dagen voor vertrek, dat is 5 dagen korter dan een jaar eerder.
27/09/24
Exclusief voor leden
Nelson Mandelapark aan Maashaven stap dichterbij
Het Nelson Mandelapark in Rotterdam Zuid wordt een heuvelachtig park van 7 hectare in het water van de Maashaven. Die haven wordt voor een deel gedempt. Het college van burgemeester en wethouders legt het bestemmingsplan nu voor aan de gemeenteraad.
26/09/24
Iconische cowboy te paard keert terug naar Slagharen
De iconische cowboy op zijn paard die jarenlang pronkte op de dome van Wild West Adventure is terug op de vertrouwde plek in een fonkelnieuwe outfit.
26/09/24
 Bureau toerisme en de gemeente West Betuwe lanceren interactieve informatiezuilen
Wethouder lanceerde namens college de digitale kiosk in West Betuwe. Op vier locaties in de gemeente staan nu digitale, interactieve zuilen met informatie.
26/09/24
Bestemming Noordoost-Brabant lanceert Podwalk “Mythes van Bosch”
's-Hertogenbosch heeft een nieuw interactief erfgoedproduct, de gps-gestuurde audiotour met een reis dor het leven en werk van de schilder Jheronimus Bosch.
26/09/24
‘Fietsen tussen de Mijnterrils’, een drijvende spiraal voor 360° fietsbeleving
Door innovatie en durf hebben het provinciebestuur en Visit Limburg een unieke toeristische beleving gemaakt in de Limburgse Gouden Driehoek.

||| Agenda |||

23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...