Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Zomervakantie: Vliegreizen in Europa gemiddeld 53% duurder dan treinreizen

Zomervakantie: Vliegreizen in Europa gemiddeld 53% duurder dan treinreizen

Iedere vakantieperiode komt de vraag: waar gaan we naartoe? En als we in Europa blijven, hoe gaan we er heen? Er is veel te doen over internationale treinreizen: te langzaam, te duur, te ingewikkeld om te boeken. En in sommige gevallen klopt dat ook. Toch blijkt uit een prijsonderzoek van spaarplatform Raisin dat treinreizen met een gezin van twee volwassenen met twee kinderen (van 10 en 14 jaar oud) gemiddeld een stuk goedkoper is dan met het vliegtuig. Vooral op trajecten richting Midden-Europa. 

 

  • Uit een vergelijking blijkt dat vliegreizen met de familie naar verschillende bestemmingen in Europa gemiddeld 53% meer kosten dan treinreizen 
  • Grote verschillen tussen bestemmingen: Londen en Marseille met de trein veel duurder dan in het vliegtuig 
  • Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië zeer goedkoop te bereiken met de trein 

 

Trein naar München tot wel € 651 goedkoper; Kanaaltunnel en Frankrijk duur 

De gemiddelde prijs voor een retourtje ligt bij de trein op € 497; vliegen kost gemiddeld € 761, maar dat is nog zonder de kosten van incheckbagage (al snel € 100 voor twee volwassenen) en de reis van en naar de luchthaven. Uitschieters met de trein zijn Marseille (€ 995), Bordeaux (€ 987) en Londen (€ 744). Bijzonder goedkoop zijn de bestemmingen München (€ 240), Berlijn (€ 215), maar ook Wenen (€ 310) en Innsbruck (€ 315) zijn vooral gezien de afstand voor een opvallend gunstige prijs te bereiken. 

Het vliegtuig is in twee van de tien gevallen significant goedkoper dan de trein: naar Londen (€ 410) en Marseille (€ 900). Een retourvlucht naar Wenen of München is gemiddeld meer dan 3x duurder met het vliegtuig dan met de trein. 

 

Vooral in Duitsland is treinreizen met de familie goedkoop 

Jasper Berkhout, onderzoeker bij Raisin Nederland, viel bij het onderzoek vooral het volgende op: "Het verschil tussen de bestemmingen is verrassend te noemen. Zodra je op de hogesnelheidslijn naar Frankrijk of Londen aangewezen bent, worden treinreizen al snel duur. Opvallend is daarnaast hoe goedkoop relatief verre bestemmingen zoals Praag en Wenen met de trein te bereiken zijn. Vooral de Duitse spoorwegen bieden hier aantrekkelijke prijzen voor families.” 

 

"Klimaatbewust reizen is niet altijd voor iedereen mogelijk. Toch is het belangrijk dat we ook over alternatieven voor het vliegtuig nadenken. Het boekingsproces voor treinen is vaak nog té ingewikkeld. Ook zijn de grote verschillen in de prijzen niet altijd logisch te noemen. Slimme reizigers die genoeg tijd hebben om wat langer in de trein te zitten, profiteren ook twee maanden voor de zomervakantie nog altijd van erg scherpe prijzen naar zes van de tien onderzochte bestemmingen.” 

 

Methodologie 

Voor dit onderzoek werden de prijzen onderzocht van retourreizen vanaf Amsterdam Centraal Station en Schiphol naar tien verschillende Europese bestemmingen in vijf verschillende landen. De bestemmingen zijn allemaal met een gepaste buffer binnen een dag te bereiken met de trein, waardoor de trein op deze trajecten ook een geschikt alternatief vormt voor het vliegtuig. 

 

Alle gegevens werden verzameld op 14 mei 2024: prijzen voor een familie van twee volwassenen met twee kinderen van 10 en 14 jaar oud. Vluchtprijzen verzameld met behulp van Google Flights; treinprijzen via Trainline, met uitzondering van de bestemmingen waarvoor de Eurostar genomen wordt, deze via de Eurostar-website. 

 

Het onderzochte tijdsvenster betrof de periode tussen 6 juli en 7 augustus, op verschillende weekdagen. Vertrektijden treinen in de ochtend vanaf 6 uur; maximaal verschil tussen gekozen reis en snelste reis twee uur. Voor het vliegtuig werd gekozen voor de beste optie met maximaal één tussenstop en een langere reistijd van maximaal 3 uur ten opzichte van de snelste reis.

 

Trefwoorden: Prijsonderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.