Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2024
Auteur: Marc Gerlings

Reiswerk doet landelijk onderzoek naar het imago van de reisbranche

Reiswerk doet landelijk onderzoek naar het imago van de reisbranche
Wat vinden mensen eigenlijk van werken in de reisbranche? Dat gaat Reiswerk grondig onderzoeken in de komende tijd. Het laatste imago onderzoek dateert van vóór de coronaperiode, hoog tijd om opnieuw te kijken naar hoe de reisbranche als werkgever wordt gezien. Vandaag ontvangen alle reisbedrijven een uitnodiging om aan het onderzoek mee te doen.

Elk jaar voert Reiswerk het reguliere arbeidsmarktonderzoek van de reisbranche uit, maar dit jaar gaan ze nog een stap verder met een extra onderzoek naar het imago van de branche. Terwijl het reguliere onderzoek zich richt op actuele ontwikkelingen, zoomen ze met het imago-onderzoek in op hoe werkenden en werkzoekenden in Nederland de reisbranche als werkgever zien.

Employer branding in de breedste zin

Als arbeidsmarktfonds van de reisbranche streeft Reiswerk ernaar om nieuw talent aan te trekken en huidige medewerkers te behouden. Door de communicatie af te stemmen op de resultaten van het imago-onderzoek, kunnen zij nog effectiever te werk gaan. Dit onderzoek wordt namelijk uitgevoerd onder zowel de Nederlandse beroepsbevolking (werkend of werkzoekend) als onder werkenden in de reisbranche zelf.

Jouw mening telt

Op dinsdag 21 mei ontvangt iedere reisonderneming een uitnodiging om deel te nemen aan dit landelijke onderzoek. Help Reiswerk dit onderzoek zo representatief mogelijk te maken door het te verspreiden onder alle medewerkers in jouw reisbedrijf. Waarom kiezen mensen wel of juist niet voor een baan in de reisbranche? Met zoveel mogelijk input kunnen we gezamenlijk de negatieve aspecten aanpakken en de positieve punten versterken!
 

Waarom is dit onderzoek belangrijk?

De resultaten van dit onderzoek zijn waardevol voor werkgevers, medewerkers, potentiële talenten én voor Reiswerk zelf. Het onderzoek biedt inzicht in onderwerpen zoals:

  • Hoe wordt de reisbranche gezien door de beroepsbevolking (die niet in de branche werkt) en door de werkenden in de reisbranche?
  • Wat zoeken mensen in een werkgever?
  • Wat zijn de redenen om voor een bepaalde werkgever te kiezen of juist niet?
  • Wat is het beeld van het werken in de reisbranche in Nederland?
  • Met welke andere branches concurreert de reisbranche?
  • Wat zijn de motivaties en obstakels om in de reisbranche te gaan werken?
  • Hoe ervaren werkenden in de reisbranche hun werk?
  • Wat zijn de grootste voordelen van werken in de reisbranche?

Inzichten voor werkgevers reiswereld

Voor werkgevers bieden de resultaten van dit onderzoek een uitgebreid inzicht in hoe medewerkers hun baan in de branche ervaren, evenals waardevolle informatie over hoe toekomstige medewerkers benaderd kunnen worden.

Voor Reiswerk zijn de uitkomsten óók van groot belang. Het stelt hen in staat om de arbeidsmarktcommunicatie en andere activiteiten gerichter uit te voeren en de reisbranche nog beter te profileren. Alles om nieuw talent aan te trekken voor een baan in de reisbranche en huidige professionals te behouden.

Vul jij de enquête in?

Op dinsdag 21 mei ontvangen alle reisorganisaties een e-mail met een link naar de vragenlijst. Als je deze e-mail ontvangt, verspreid deze dan onder al je medewerkers! De vragenlijst kan door alle medewerkers in het reisbedrijf worden ingevuld, ongeacht hun functie. Als je als reisorganisatie geen uitnodiging hebt ontvangen op dinsdag 21 mei, neem dan contact op met info@reiswerk.nl. Dan ontvang je direct een uitnodiging voor deelname.

De resultaten in masterclass

Natuurlijk zijn we allemaal nieuwsgierig naar de resultaten! Deze presenteert Reiswerk op 19 september tijdens een fysieke bijeenkomst voor HR-professionals en managers. De resultaten worden direct aan een masterclass over employer branding gekoppeld. En dat is niet alles, daarna organiseren zij een supergezellige borrel aan het water. Inschrijven voor de resultaatbespreking kan hier.

Het onderzoek wordt gedaan in samenwerking met Sparkey.
Trefwoorden: Reiswerk, werk, arbeidsmarkt, imago

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...