Geplaatst op: 16-05-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Europese Commissie wijst Booking.com aan als poortwachter

Europese Commissie wijst Booking.com aan als poortwachter
Afbeelding van afveda via Pixabay

De Europese Commissie heeft Booking Holidays aangewezen als poortwachter voor haar online bemiddelingsdienst Booking.com. Het bedrijf moet binnen een half jaar voldoen aan de eisen van de Digital Markets Act (DMA). Eerder zijn Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance, Meta en Microsoft aangewezen als poortwachters.

Na de aanwijzing heeft Booking nu zes maanden de tijd om te voldoen aan de relevante verplichtingen onder de DMA, waardoor eindgebruikers meer keuze en vrijheid krijgen en zakelijke gebruikers eerlijke toegang tot de gatekeeper-diensten.

Op basis van de zelfevaluatie die Booking op 1 maart 2024 heeft ingediend om aan de relevante drempels te voldoen, heeft de Commissie vastgesteld dat deze kernplatformdienst een belangrijke toegangspoort vormt tussen bedrijven en consumenten en dus moet voldoen aan de eisen van de Digital Markets Act.

Booking mag geen oneerlijke contractvoorwaarden opleggen aan hotels of andere partners. Ook mag het geen misleidende of onjuiste informatie verspreiden. Concreet gaat het dan om het schrappen van alle prijspariteitsclausules (het verplicht hanteren van de laagste prijs via Booking.com). Hotels mogen straks dus kamers voor een lagere prijs aanbieden op hun eigen website. Booking.com moet verder duidelijke en transparante informatie verstrekken over de werking van het platform, inclusief de gebruikte algoritmen en de manier waarop advertenties worden gerangschikt. Gebruikers moeten de mogelijkheid hebben om hun gegevens eenvoudig te exporteren en te gebruiken op andere platforms. Dit moet de concurrentie bevorderen voor alternatieve boekingsdiensten.

De Commissie zal erop toezien dat deze verplichtingen daadwerkelijk worden uitgevoerd en nageleefd. Als een poortwachter niet voldoet aan de verplichtingen van de DMA, kan de Commissie boetes opleggen tot 10% van de totale wereldwijde omzet van het bedrijf, die kunnen oplopen tot 20% in geval van herhaalde inbreuken. In het geval van systematische inbreuken is de Commissie ook bevoegd om aanvullende maatregelen te nemen, zoals het verplichten van een poortwachter om een bedrijf of delen ervan te verkopen of het verbieden van de poortwachter om aanvullende diensten te verwerven die verband houden met de systematische niet-naleving.

Trefwoorden: reisbranche, horeca, hotels, platforms, boekingsplatforms

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...