Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-05-2024
Auteur: Marc Gerlings

European Sleeper investeert in restauratierijtuig

Hybride oplossing: vliegen op waterstof of SAF en kerosine

European Sleeper investeert in restauratierijtuig
Pilot met restauratierijtuig. Foto: European Sleeper.
In het najaar van 2024 introduceert European Sleeper een restauratierijtuig in zijn internationale nachttrein. Deze toevoeging, mogelijk gemaakt door recente investeringen in Europese Sleeper-aandelen, zal van 1 september tot 1 november 2024 proefdraaien. 

Dit positioneert European Sleeper als een van de weinige nachttreinen in Europa die restauratievoorzieningen biedt. Het succes van deze pilot zou ertoe kunnen leiden dat de restauratiewagen een permanente plek krijgt.

European Sleeper is een van de weinige particuliere internationale treinexploitanten in Europa. Het bedrijf exploiteert sinds eind mei 2023 een nachttrein tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn, die onlangs is uitgebreid naar Dresden en Praag. Sinds de start van de activiteiten heeft European Sleeper ruim 55.000 passagiers vervoerd in meer dan 260 treinen.

European Sleeper is een coöperatie die voor 100% eigendom is van de gemeenschap. Het bedrijf financierde zijn startkapitaal door aandelen ter waarde van € 5.000.000 te verkopen aan meer dan 3.500 kleinere investeerders. De meest recente investeringen gaan naar het pilotproject restauratierijtuigen en de volgende € 50.000,- wordt besteed aan de bestickering van de nachttreinrijtuigen. In de huidige ronde is ruim 70% van de aandelen ter waarde van € 1.000.000,- verkocht en de verwachting is dat de overige aandelen binnenkort zullen worden verkocht. Het geld wordt gebruikt om de kwaliteit van de treinen verder te verbeteren en ter voorbereiding op de nieuwe Europese Sleeper-nachttrein tussen Amsterdam, Brussel en Barcelona.
Trefwoorden: trein, Europa, restauratie

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.