Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-04-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nieuwe Europa-Park-achtbaan ‘Voltron Nevera’ met steilste lancering ter wereld open voor publiek

Nieuwe Europa-Park-achtbaan ‘Voltron Nevera’ met steilste lancering ter wereld open voor publiek

Vandaag gaat in Europa-Park de gloednieuwe achtbaan ‘Voltron Nevera powered by Rimac’ open voor bezoekers. De nieuwe attractie kenmerkt zich door een totaalpakket aan storytelling, thematisering, innovatieve technieken en bijzondere achtbaan-elementen. De 14e achtbaan is het middelpunt van het eveneens nieuwe, 17e, themagebied van het park: Kroatië.


Mack Rides, het moederbedrijf van Europa-Park, was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van deze baanbrekende achtbaan. De bouw van deze zogenoemde ‘Stryker-coaster’ nam ruim twee jaar in beslag. Dit type is nog in geen enkel ander park te beleven. Dat dit wel in Europa-Park kan, is logisch. Voor Mack Rides is Europa-Park de ‘showroom’ waarin de nieuwste attracties en concepten worden geïntroduceerd.


Bijzondere achtbaan-elementen

Met ‘Voltron Nevera powered by Rimac’ zet Europa-Park nieuwe standaarden voor toekomstige achtbanen. Deze innovatieve achtbaan vestigt met een veelvoud aan bijzondere achtbaan-elementen enkele nieuwe records:

  • Lanceerachtbaan met steilste lancering ter wereld (105 graden), adrenalinestoot verzekerd!
  • Lanceerachtbaan met de meeste over-de-kop-elementen ter wereld (7)
  • Langste lanceerachtbaan in Europa (1.385 meter)
  • Langste achtbaan met over-de-kop-elementen in Europa (6e langste achtbaan met over-de-kop-elementen wereldwijd)
  • Met 3 versnellingssecties is de achtbaan recordhouder in Europa
  • Met 4 versnellingen is de achtbaan recordhouder in Duitsland

Ritbeleving

De nieuwe achtbaan is de hoofdattractie in Kroatië: het nieuwe Europese themagebied dat op 26 april open gaat. Daar slingert de achtbaan in volle vaart door een authentiek Kroatisch landschap met rotsen, eeuwenoude gevels en andere decoraties. De achtbaan is toegankelijk voor bezoekers vanaf acht jaar, met een minimale lengte van 1,30 meter. Zij worden onder andere vier keer gelanceerd (waaronder één keer verticaal en één keer achterwaarts) met een snelheid tot 90 km/u, gaan zeven keer over de kop en voelen zich gewichtloos op ruim dertig meter hoogte, gedurende ruim twee seconden.


Thema

Europa-Park maakt veel gebruik van storytelling. De achtbaan (en het themagebied Kroatië) dompelen de bezoekers onder in de experimenten die wetenschapper en uitvinder Nikola Tesla begin vorige eeuw uitvoerde. Tesla werd geboren in het huidige Kroatië. De achtbaan start in een waterkrachtcentrale die Tesla in het verhaal van Europa-Park gebruikt voor zijn experimenten. Een van zijn spannendste ideeën was een teleportatiemachine, die mensen als pure energie heen en weer zou sturen tussen twee torens, door middel van een bliksemschicht. Bezoekers beleven dit tijdens een ritje in de ‘Voltron Nevera powered bij Rimac’.


Naamgeving

De Kroatische fabrikant Rimac verleende zijn naam aan de nieuwe achtbaan. Europa-Park en Rimac delen een passie voor innovatie, versnelling en perfectie. De uitvinder Mate Rimac noemt Nikola Tesla zijn grote voorbeeld voor zijn onderzoek naar elektrische motoren en accu’s in snelle personenwagens. De Nevera van Rimac wordt beschouwd als de snelste elektrische auto ter wereld. De nieuwe achtbaan zorgt voor eenzelfde gevoel van snelheid.

Trefwoorden: Nieuwe, achtbaan

CELTH



||| Nieuws |||

19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
19/05/25
Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
08/05/25
Exclusief voor leden
Trend stedentrips: toerist wil minder uitgeven maar koopt duurdere vliegticket
Valencia staat in het voorjaar van 2025 bovenaan de lijst van populairste stedentripbestemmingen, vóór Barcelona en Lissabon. Vooral aan de onderkant van de top 10 wisselen de steden. De klant wil besparen in de uitgaven maar krijgt duurdere vliegtickets aangeboden.