Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ondanks stijgende prijzen en extreem weer hebben meer Nederlanders meer vakantieplannen

Ondanks stijgende prijzen en extreem weer hebben meer Nederlanders meer vakantieplannen
Foto: NBTC / Iris van den Broek

Van alle Nederlanders heeft 89% plannen de komende twaalf maanden op vakantie te gaan. Dit is meer dan vorig jaar, toen dat op 84% lag. Opvallend is dat duurzaamheid, stijgende prijzen en extreme weersomstandigheden een belangrijke rol spelen bij vakantiekeuzes. Van alle Nederlanders heeft 51% al een vakantie geboekt en heeft nog eens 39% de intentie dit te gaan doen.

Dit blijkt uit de negentiende editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) vandaag uitbrengt. Dit onderzoek in zeven verschillende landen (Nederland, Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten en China) geeft inzichten in vakantieplannen en de invloed van de actualiteit hierop.

Meer behoefte aan spreiding vakanties

Uit de resultaten blijkt dat de maand mei onder Nederlanders een geliefde vakantiemaand is. Ook zien we dat aspecten als betaalbaarheid en weersomstandigheden voor een grote groep Nederlanders meespeelt in vakantiekeuzes. Volgens algemeen directeur Jos Vranken een interessante ontwikkeling: "Er lijkt steeds meer behoefte aan vakantiespreiding te zijn. Dit kan zorgen voor meer keuzemogelijkheden en lagere prijzen voor consumenten. Ook voor ondernemers is spreiding interessant; het kan zorgen voor meer bezoek buiten het hoogseizoen. Zo leveren bezoekers ook een waardevolle bijdrage buiten de piekmomenten om. Momenten waarop het vaak al erg druk is en accommodaties bijvoorbeeld al vol zitten. Ook kan spreiding de druk op steden en regio’s verlichten. Het is duidelijk dat we meer inzicht moeten krijgen in de effecten ervan en de maatregelen die daarbij passen, zoals flexibilisering van vakanties. Daarover moeten we als sector het gesprek met elkaar en ook het onderwijs aangaan.”

1 op de 10 Nederlanders vermijdt hoogseizoen vanwege stijgende prijzen

Van alle ondervraagden geeft gemiddeld 50% aan genoodzaakt te zijn aanpassingen te maken in het vakantiegedrag door stijgende prijzen. Voor Chinezen en Fransen geldt dit het meest (60% en 57%), voor Nederlanders het minst (38%). Vooral het verminderen van het aantal vakanties en het kiezen voor goedkopere accommodaties zijn veel gehanteerde strategien om stijgende prijzen het hoofd te bieden. Interessant is dat 10% van de Nederlanders het hoogseizoen vermijdt vanwege stijgende prijzen, een stijging ten opzichte van vorig jaar. Tegelijkertijd geeft gemiddeld 44% van alle ondervraagden aan voor de eerstvolgende vakantie een vergelijkbaar budget te hebben als in voorgaande jaren. Zelfs 31% geeft aan meer budget beschikbaar te hebben.

AI speelt nog geen rol in orientatieproces

ChatGPT en AI spelen nog nauwelijks in rol bij de keuze voor een volgende vakantiebestemming. In de Europese landen geeft tussen de 2% en 4% aan dit te gebruiken. In de Verenigde Staten (6%) en China (8%) is dat beduidend hoger.Meest gebruikt worden websites van reisorganisaties en boekingssites (29% - 51%) en zoekmachines (27% - 38%). Ook aanbevelingen van vrienden, familie en collega’s (21% - 41%) een grote rol.

Extreem weer leidt tot vakantieaanpassingen

Extreme weersomstandigheden beïnvloeden voor gemiddeld 46% van alle ondervraagden hun vakantiekeuze. Als gevolg van extreem weer passen vakantiegangers vooral de periode waarin ze op vakantie gaan aan. Nederlanders kiezen meer dan andere landen voor het aanpassen van de bestemming vanwege extreem weer (52%). Ondertussen letten Britten en Amerikanen meer op de voorwaarden en verzekeringen bij het boeken van een vakantie.

Duurzaamheid grote invloed op vakantiekeuzes

Bij het boeken van vakanties vindt gemiddeld 51% van alle ondervraagden het belangrijk om rekening te houden met duurzaamheid. Bij Nederlanders speelt duurzaamheid relatief minder (37%). Duurzaamheid heeft meer invloed op vakantiekeuzes dan mogelijke drukte op vliegvelden en conflicten in de wereld. Opvallend is dat Nederlanders het minst rekening houden met duurzaamheid. Chinezen geven het meest aan rekening te houden met duurzaamheid, door hun keuze in bijvoorbeeld accommodatie, vervoermiddel of bestemming. Zij zijn ook meer dan andere landen gevoelig voor conflicten in Oekraine, en Israel en de Palestijnse gebieden.

Spanje populairste Europese vakantieland

Spanje is het populairste Europese vakantieland voor Nederlanders, Belgen, Duitsers, Fransen, Engelsen, Amerikanen en Chinezen. In alle zeven landen komt Spanje terug in de top 5; bij vier landen zelfs op de eerste plek. Zo is Spanje favoriet onder Nederlanders, Duitsers, Fransen en Britten. Ook voor 23% van de Nederlanders is Spanje het favoriete Europese vakantieland, gevolgd door Frankrijk, Italië en Duitsland (elk 11%). De top 5 wordt gecomplementeerd door Griekenland met een aandeel van 9% in de buitenlandse vakantieplannen van Nederlanders . In de onderzochte landen heeft Nederland als vakantiebestemming een laag aandeel. Het hoogst in Duitsland (5%) en België (4%), de Verenigde Staten (3%) en China (2%). 

Minder binnenlandse vakantieplannen in Limburg en Gelderland

Nederlanders die hun eerstvolgende vakantie in Nederland willen doorbrengen, geven aan dit het meest in Drenthe en Noord-Holland te willen doen (resp. 13% en 11%). Daarna volgen Limburg, Zeeland, Noord-Brabant en Overijssel (alle vier 10%). Ten opzichte van een jaar geleden zijn de plannen voor een vakantie/weekendje weg afgenomen in Limburg en Gelderland.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/ondanks-stijgende-prijzen-en-extreem-weer-heeft-90-van-de-nederlanders-vakantieplannen
Trefwoorden: vakanties, toerisme, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.