Geplaatst op: 11-04-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365

Dagelijks te fietsen routes Amstel Gold Race vernieuwd

NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365

Sinds 2009 zijn de permanent bewegwijzerde routes als drie lussen van de Amstel Gold Race 365 dagen per jaar te fietsen. Vanaf maandag 8 april heeft de organisatie van de Amstel Gold Race in samenwerking met de Provincie Limburg, Routepunt Zuid-Limburg en Shimano een geheel nieuwe vierde lus toegevoegd. Daarnaast is de zogenaamde lus 1 geheel vernieuwd. Officiële start- en finishlocatie voor alle lussen blijft bij het Shimano Experience Center in Valkenburg, maar het blijft natuurlijk mogelijk om langs de gehele route te starten of te eindigen. Samen met de betrokken Zuid-Limburgse gemeenten is er gezocht naar attractieve, maar ook veilige en vooral fietstrajecten die bijdragen aan spreiding.

 

Leo van Vliet, directeur Amstel Gold Race: "De afgelopen 15 jaren hebben we gezien dat de Amstel Gold Race 365 routes gretig worden gefietst. Tegelijkertijd hebben we die routes, op wat details na, in al die jaren nooit gewijzigd. En dat terwijl de wegwedstrijd van de Amstel Gold Race, maar vooral ook de omstandigheden rondom de Amstel Gold Race, veranderd zijn. Zo is er een vrouwenwedstrijd bij gekomen en hebben zowel de parcoursen voor de mannen als de vrouwen ontwikkelingen doorgemaakt. Daarnaast zien we ook dat diverse gemeenten geïnvesteerd hebben in fietsinfrastructuur. Met het aanbrengen van de nieuwe lus 4 en het verbeteren van lus 1 investeren we als Amstel Gold Race in de spreiding van fietsers over de hele regio. We willen dit jaar ook nog de populaire Heuvelland-lussen 2 en 3 verbeteren en meer spreiden”. Dit zal zorgen voor een betere spreiding van wielrenners over het hele gebied. 

 

Stephan Satijn, gedeputeerde Economie en Financiën Provincie Limburg: "Onze provincie is erg geliefd bij fietsrecreanten uit binnen- en buitenland. Voor Nederlanders zijn we toch een beetje het buitenland in eigen land. De vele toeristen leveren een belangrijke bijdrage aan onze regionale economie. Ze bezoeken cafés en restaurants, boeken overnachtingen en gaan soms ook winkelen. Mooie opbrengsten voor onze provincie, waarbij we ook nadrukkelijk oog hadden en hebben voor de leefbaarheid van de Limburgers. Door deze extra Amstel Gold Race route wordt de spreiding van het fietstoerisme bevorderd.”    


Marc van Rooij, President Shimano Europe: ‘Wij juichen een verder verbeterde en uitgebreide fiets infrastructuur in het Limburgse land toe. Fietsen is een zeer gezonde vrijetijdsbesteding, die je zeker ook in Limburg op velerlei mooie locaties brengt. De combinatie van een mooi landschap, goede infrastructuur, verschillende eet- en drink etablissementen én sportieve fietsers kunnen alleen maar bijdragen aan een beter welzijn van betreffende fietsers. Daar dragen wij als Shimano graag een steentje aan bij”. 

 

Herman Wehkamp Routepunt Zuid-Limburg: ‘De twee vernieuwde lussen doen de noordelijke gemeenten van Zuid-Limburg aan en zorgen daarmee voor een betere spreiding van wielrenners in de regio.’

 

Lus 1 

Lus 1 is ongeveer 80 kilometer lang en brengt de fietsers met name door de Grensmaasvallei. Er worden zo’n 560 hoogtemeters bedwongen in de gemeenten Meerssen, Stein, Beek en Sittard-Geleen. Een ideale lus voor de fietser, die geniet van de rust en geen maximaal aantal hoogtemeters nastreeft. Daarnaast ook de ideale lus als aanloop naar een andere lus, zoals bijvoorbeeld de finalelus.


Lus 4

Lus 4 is met 86 kilometer een geheel nieuwe lus en wisselt gemeentes bekend van de Amstel Gold Race af met gemeenten, en dus routes, die niet direct bekend zijn vanwege de passage van de Amstel Gold Race. De route kent circa 750 hoogtemeters over veel voor het grote publiek onbekende klimmetjes. Na de start in Valkenburg worden achtereenvolgens de volgende gemeenten aangedaan: Beekdaelen, Sittard-Geleen, Brunssum, Landgraaf, Heerlen, Kerkrade, Simpelveld en Voerendaal.

 

CELTH
 








||| Nieuws |||

24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Exclusief voor leden
Boeing verwacht verdubbeling van luchtvaartvloot
Boeing verwacht dat het aantal commerciële vliegtuigen tot 2043 zal verdubbelen. Op dit moment telt de wereld 26.750 vliegtuigen voor commercieel passagiers- en vrachtvervoer. Dat zullen er in 2043 zo’n 50.170 zijn.
14/07/24
Exclusief voor leden
Hoge Raad vernietigt besluit hof: maatregelen om geluidshinder Schiphol te verminderen mogen niet zonder Europese procedure
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de beslissing van het gerechtshof Amsterdam, die de Nederlandse Staat toestond om twee voorgenomen maatregelen ter vermindering van geluidshinder van Schiphol door te voeren, niet in stand blijft. Volgens de Hoge Raad moet voor deze maatregelen de Europese procedure van de "balanced approach" gevolgd worden.
11/07/24
Travel Challenge scoort hoog in samenspel studenten en reisbedrijven
De recente Travel Challenge van Reiswerk scoort gemiddeld een 8,7 bij deelnemende bedrijven, studenten en onderwijsinstellingen. Reiswerk dat het door die hoge score meteen gemotiveerd is om de Travel Challenge voor 2025 op te zetten.
11/07/24
Exclusief voor leden
FNV ziet werkdruk te hoog worden op Schiphol
Na een jaar van relatieve rust over de drukte op Schiphol trekt vakbond FNV aan de bel voor de zomervakantie. Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte.
08/07/24
Exclusief voor leden
Investeringsbedrijf neemt minderheidsbelang in Flix
Reisbedrijf Flix SE en investeringsbedrijf EQT hebben een overeenkomst bereikt voor EQT Future en Kühne Holding om een ??minderheidsbelang van 35% in Flix te verwerven.
08/07/24
Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters
Staan de grote traditionele luchtvaartmaatschappijen in een onderzoek van de Consumentenbond mooi in hun hemd. Binnen Europa vliegen budgetmaatschappijen efficiënter en vervuilen daarmee minder dan traditionele luchtvaartmaatschappijen. Dat komt omdat prijsvechters over het algemeen met zuinigere toestellen vliegen, die beter bezet zijn en minder overstappers vervoeren.
08/07/24
Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs
Naar welke vakantielanden gaan Nederlanders dit jaar op zomervakantie en welke verschuivingen ziet TUI? Veel bekende landen en streken gaan aan top maar toch wel wat verrassingen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.