Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-03-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer

Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer

Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

"Uit onderzoek dat we samen met PanelWizard uitvoerden blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlanders stress ervaart in het dagelijks leven. Vaak komt dit door drukte op het werk, een te lange to-do lijst of zorgtaken. Maar ook zorgen over de eigen gezondheid spelen daarbij een grote rol”, aldus Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe.

Grote behoefte aan meer oplaadmomenten

De behoefte aan meer oplaadmomenten is dan ook groot. Zeker onder degenen die stress ervaren. "Van hen wil 76% er graag vaker tussenuit en 74% heeft behoefte aan meer ontspanning. Wij willen de consument laten weten dat er dichtbij huis een plek is waar je tot rust kunt komen. De campagne is dan ook een uitnodiging om (wat vaker) te komen ontspannen en te ontsnappen aan die overvolle agenda." laat Crum weten.

Het Drentse landschap in beeld en geluid

De multimediale campagne is gericht op stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur. Niet alleen beeld, maar ook geluid speelt een belangrijke rol om ‘De kracht van Oer’ voor het voetlicht te brengen. Zo zijn in de radiocommercial bijna enkel natuurgeluiden te horen en wordt hij alleen in de ochtend- en avondspits uitgezonden, zodat luisteraars even een moment van rust ervaren in een drukke tijd van de dag met veel prikkels. Eén van de formats van de online campagne betreft de videoreeks ’20 seconden Oerkracht’; 20 seconden niets anders dan natuurbeelden en natuurgeluiden. Video’s die niet alleen zichtbaar zijn tijdens de campagne. Men kan zich ook aanmelden voor een wekelijkse dosis Drenthe en zo 4 maanden lang ’20 seconden Oerkracht’ via een mailing ontvangen. Een wekelijks moment van rust.


De kalmerende werking van de natuur

De uitingen van de campagne sluiten aan bij de resultaten uit het onderzoek van PanelWizard uitgevoerd tussen 6 maart en 15 maart 2024 onder een representatieve steekproef van 1.078 Nederlanders. "8 op de 10 Nederlanders geven aan dat een moment in de natuur ze helpt om tot rust te komen en een even grote groep geeft aan dat natuurgeluiden een fijne, kalmerende werking hebben. Via de uitingen in de campagne tonen we niet alleen de rust die je in Drenthe ervaart, maar brengen we die ook alvast bij de mensen thuis”, zegt Crum.

Advies natuurorganisaties

De campagne is drie weken lang zicht- en hoorbaar en wordt in september herhaald. Bij de realisatie is advies ingewonnen bij Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Het Drentse Landschap en IVN. "Met de door ons gekozen doelgroep zorgen we al voor een spreiding in tijd. Stellen van 35 jaar en ouder reizen buiten de schoolvakanties om. Dit zorgt voor minder recreatiedruk in het hoogseizoen, en voor een hogere bezetting in het voor- en naseizoen. Voor de spreiding in ruimte hebben we advies bij de natuurorganisaties ingewonnen. We willen graag bijdragen aan hun doelen en de consument op de verborgen parels wijzen, de plekken waar ze meer dan welkom zijn ”, laat Crum weten.

Trefwoorden: dmo, marketing, Drenthe, campagnes

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.