Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-03-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer

Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer

Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

"Uit onderzoek dat we samen met PanelWizard uitvoerden blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlanders stress ervaart in het dagelijks leven. Vaak komt dit door drukte op het werk, een te lange to-do lijst of zorgtaken. Maar ook zorgen over de eigen gezondheid spelen daarbij een grote rol”, aldus Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe.

Grote behoefte aan meer oplaadmomenten

De behoefte aan meer oplaadmomenten is dan ook groot. Zeker onder degenen die stress ervaren. "Van hen wil 76% er graag vaker tussenuit en 74% heeft behoefte aan meer ontspanning. Wij willen de consument laten weten dat er dichtbij huis een plek is waar je tot rust kunt komen. De campagne is dan ook een uitnodiging om (wat vaker) te komen ontspannen en te ontsnappen aan die overvolle agenda." laat Crum weten.

Het Drentse landschap in beeld en geluid

De multimediale campagne is gericht op stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur. Niet alleen beeld, maar ook geluid speelt een belangrijke rol om ‘De kracht van Oer’ voor het voetlicht te brengen. Zo zijn in de radiocommercial bijna enkel natuurgeluiden te horen en wordt hij alleen in de ochtend- en avondspits uitgezonden, zodat luisteraars even een moment van rust ervaren in een drukke tijd van de dag met veel prikkels. Eén van de formats van de online campagne betreft de videoreeks ’20 seconden Oerkracht’; 20 seconden niets anders dan natuurbeelden en natuurgeluiden. Video’s die niet alleen zichtbaar zijn tijdens de campagne. Men kan zich ook aanmelden voor een wekelijkse dosis Drenthe en zo 4 maanden lang ’20 seconden Oerkracht’ via een mailing ontvangen. Een wekelijks moment van rust.


De kalmerende werking van de natuur

De uitingen van de campagne sluiten aan bij de resultaten uit het onderzoek van PanelWizard uitgevoerd tussen 6 maart en 15 maart 2024 onder een representatieve steekproef van 1.078 Nederlanders. "8 op de 10 Nederlanders geven aan dat een moment in de natuur ze helpt om tot rust te komen en een even grote groep geeft aan dat natuurgeluiden een fijne, kalmerende werking hebben. Via de uitingen in de campagne tonen we niet alleen de rust die je in Drenthe ervaart, maar brengen we die ook alvast bij de mensen thuis”, zegt Crum.

Advies natuurorganisaties

De campagne is drie weken lang zicht- en hoorbaar en wordt in september herhaald. Bij de realisatie is advies ingewonnen bij Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Het Drentse Landschap en IVN. "Met de door ons gekozen doelgroep zorgen we al voor een spreiding in tijd. Stellen van 35 jaar en ouder reizen buiten de schoolvakanties om. Dit zorgt voor minder recreatiedruk in het hoogseizoen, en voor een hogere bezetting in het voor- en naseizoen. Voor de spreiding in ruimte hebben we advies bij de natuurorganisaties ingewonnen. We willen graag bijdragen aan hun doelen en de consument op de verborgen parels wijzen, de plekken waar ze meer dan welkom zijn ”, laat Crum weten.

Trefwoorden: dmo, marketing, Drenthe, campagnes

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...