Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-03-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.

Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.

De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een

maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.

 

Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86)

De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de klanttevredenheid van de online boekers. Natuurhuisje (+86) heeft de hoogste NPS van alle vakantieplatformen. Daarna volgen Tripadvisor (+82), Treinreiswinkel (+82), BungalowSpecials (+71), Airbnb (+69) en Micazu (+69). Voornamelijk relatief kleine spelers op de Nederlandse markt behalen een hoge Net Promoter Score. Het blijkt over het algemeen dat hoe meer klanten, hoe lastiger het is om iedereen tevreden te stellen. Airbnb vormt hierop een uitzondering, met zowel een hoog klantaandeel in de markt als een hoge klanttevredenheid.

 

Trivago scoort laagste NPS (+44)

Alle vakantieplatformen krijgen een positieve NPS. Trivago heeft een NPS van +44, daarmee de laagste in de markt. De Net Promoter Score van Hotels.com (+46) is de op een na laagste in de markt. De gemiddelde NPS van een vakantieplatform is +63.

 

Tevredenheid vakantieplatformen hoger dan hotelketens

Recent deden we ook vergelijkbaar onderzoek naar hotelketens en touroperators.

Vakantieplatformen presteren beter dan hotelketens, met een gemiddelde NPS van +63

tegenover +49 voor hotelketens. De gemiddelde NPS van touroperators (+63) is gelijk aan die van vakantieplatformen. Klanten in de reisbranche zijn dus erg tevreden en daarmee ligt de lat hoog voor toekomstig klantbehoud.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=I81j-NjtZ34
Trefwoorden: Gemiddelde NPS, Platform, vakantieplatform

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.