Geplaatst op: 08-03-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vergroot uw kennis over buitenlandse toeristen

Vergroot uw kennis over buitenlandse toeristen

Het inkomend toerisme groeit weer als kool. Nederland moet het qua aantallen buitenlandse toeristen vooral hebben van bezoekers uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Die drie landen zijn samen goed voor 57% van het inkomend toerisme. Redenen genoeg voor NBTC om in vernieuwde Key Insights de schijnwerpers op Duitsers, Belgen en Britten te zetten.

Bekendheid

De allereerste stap in research naar de kernmarkten is het basisniveau: hoe bekend zijn we eigenlijk in Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk? Dat heeft NBTC in 2023 onderzocht en daartoe in elk land duizend mensen ondervraagd. We zijn het bekendst onder Belgen. Van hen zegt 52% Nederland goed of redelijk te kennen. De bekendheid in Duitsland (47%) en het Verenigd Koninkrijk (46%) ontlopen elkaar niet veel.

Associaties

Op de vraag waar ze Nederland mee associëren, noemen Duitsers vaak tulpen, Amsterdam, kaas en de zee. Als de Belgen denken aan Nederland, dan komen de volgende spontane associaties veel bij hen op: Amsterdam, fiets, kaas, molens en tulpen. Britten antwoorden vaak tulpen, Amsterdam en windmolens op de vraag waar ze Nederland mee associëren. Duitsers vinden Nederlanders aardig, vriendelijk, behulpzaam en open. Belgen vinden ons vriendelijk, hartelijk en gastvrij. Britten noemen ook vriendelijk en gastvrij en voegen daar aardig aan toe.

Reizen

Uit deze kernmarkten groeit na een forse coronadip het toerisme naar Nederland weer fors. Vooral uit Duitsland. Ten opzichte van 2019 bezochten in 2023 een miljoen extra Duitse toeristen ons land. De Belgische markt zit weer op het niveau van 2019 en alleen de Britse markt loopt nog wat achter maar zal zich in 2024 naar verwachting helemaal herstellen. We verdienen overigens het meest aan de Britse gasten. Zij geven per persoon per verblijf maar liefst 715 euro uit. Belgen zijn goed voor 617 euro en Duitsers besteden 429 euro. De bestedingen van Britten zijn zo hoog vanwege de vervoerscomponent en het feit dat veel zakenreizigers uit het Verenigd Koninkrijk ons land aandoen.

Tijdens de onlinepresentatie van de nieuwe Key Insights deelden landenmanagers Bram Straatman (België), Sandra Ishmael (VK) en Martin Pohl (Duitsland) de belangrijkste inzichten met ons.

Duitsland

Interessant om te zien dat meer dan 40% van de Duitsers binnen 1 tot 14 dagen voor vertrek een trip naar Nederland boekt. Dat wordt gedreven door de relatief korte afstand en de eventueel (goede) weersvoorspellingen. Alhoewel Duitsers digitaal nog wel wat achterlopen op ons wordt inmiddels 57% van alle vakantiereizen van Duitsers online geboekt. Dat is hoger bij een korte vakantie (66%). Naar Nederland wordt 80% van de reizen van Duitsers online geboekt. Dat komt vooral omdat voor een vakantie naar Nederland overwegend alleen de accommodatie wordt geboekt.

Duitsers gaan nog steeds graag en heel veel naar de Nederlandse kust. Twee derde van de Duitsers die ons land bezoekt verblijft aan de Hollandse of Zeeuwse kust. Na corona gaan Duitsers meer naar een vakantiehuis (+24%) of camping (+34%). Hotels blijven met +15% wat achter. Regio’s met vakantieparken profiteren daarvan. Duitsers blijven gemiddeld 5 nachten op vakantieparken. Duitsers zijn heel actief op vakanties. Ze ondernemen gemiddeld 4,6 verschillende activiteiten. Populair zijn uit eten gaan, fietsen, stadswandeling, natuurwandeling, strand/duinen en winkelen. Maar ook bezoek aan museum en attractiepark valt in de smaak.

Tips:

  • Zorg dat je ze in het Duits aanspreekt en maak een Duitse website
  • Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden zijn voor Duitsers heel belangrijk.
  • Ken de vakantieperioden in Duitsland om daarop in te spelen
  • Beveel ook leuke activiteiten in de regio aan en vertel waar ze een fiets kunnen huren

Verenigd Koninkrijk

Voor Britten zijn de grote steden belangrijke bestemmingen. Toch bezoekt 81% van hen tijdens het verblijf in Nederland ook het landelijk gebied en overnacht 27% van de Britten in kleinere steden. Vanuit het Verenigd Koninkrijk is zakelijk bezoek van significante omvang. De verdeling MICE/Individueel is 61% versus 39%. Dat is goed nieuws omdat MICE-bezoekers beter over Nederland zijn te sturen en te spreiden. Die MICE-bezoekers bieden grote kansen voor bleisure: 54% van de zakelijke reizigers zou een leisure deel aan een zakelijke trip willen toevoegen. Dat vraag wel wat van boekingssystemen. In dezelfde boeking moeten zakelijke reizigers het zakelijk deel met hun zakelijke kaart kunnen betalen en het privé deel met hun persoonlijke creditkaart. Excellente wifi is essentieel voor deze markt. 47% van de Britse reizigers boekt graag via de reisbranche. Naar Nederland boekt ongeveer de helft van de Britten een pakketreis.

Tips:

  • Britten willen best buiten Amsterdam overnachten
  • Zakelijke reizigers zijn qua omvang en bestedingen een belangrijke doelgroep
  • Zorg dat je in de UK je aanbod in de reisbranche krijgt

België

Dertig jaar geleden kwamen 650.000 Belgen naar Nederland voor een korte of lange vakantie. Inmiddels zijn het er 1,5 miljoen. De focus vanuit Nederland ligt vooral op Vlaanderen. Herhaalbezoek is daarbij belangrijk. Een deel van de 6,5 miljoen Vlamingen gaan meerdere keren per jaar naar Nederland voor een verblijf. Dat doen ze overwegend met de auto (74%). Ze gebruiken de auto overwegend voor het bereiken van de bestemming en verkennen de omgeving veelal met de fiets of de benenwagen. 16% komt met de trein en dat aandeel groeit omdat ons land per trein steeds beter en sneller met België wordt verbonden.

Belgen komen naar Nederland voor een stedentrip, strand en natuur, cultuur en actief. Ze bezoeken grotere steden maar zijn ook te vinden in secondaire steden zoals Breda, Maastricht of de Hanzesteden. Belgen waarderen de weidsheid van onze stranden en de natuur. Ze zijn ook voor verandering te porren en vinden het leuk om in een andere omgeving te verkeren. Belgen wandelen en fietsen graag in Nederland. De fiets is echt wel het usp voor Nederland. Belgen houden van het goede leven. Ze zitten op graag het terras, shoppen en uit eten gaan. Ze ondernemen ook graag een stadswandeling. De meeste Belgen verblijven in Nederland onder de lijn Den Helder – Arnhem.

Tips:

  • De Belg bestaat niet. Er zijn Vlamingen, Brusselaars, Walen en Duitstaligen met elk hun eigen cultuur
  • Belgen zijn heel trouw aan hun bestemming. Ze zijn heel nieuwsgierig en willen nieuwe ervaringen opdoen en nieuwe plekjes ontwikkelen
  • De Belg is vertrouwd met Nederland. Je moet als ondernemer vooral tips en ideeen aanreiken. Ze weten wel wat ze kunnen verwachten van de accommodaties
  • Nederland is de bestemming voor de korte vakantie
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/markten-segmenten.htm
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Engeland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
05/12/24
Exclusief voor leden
Oktoberboekingen in de plus
Het aantal boekingen in de maand oktober steeg flink met 8%, vooral binnen Europa, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van GFK ANVR. Oktober doet het daarbij beter dan gemiddeld aangezien in de eerste tien maanden van 2024.
03/12/24
Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.
02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...