Geplaatst op: 08-03-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vergroot uw kennis over buitenlandse toeristen

Vergroot uw kennis over buitenlandse toeristen

Het inkomend toerisme groeit weer als kool. Nederland moet het qua aantallen buitenlandse toeristen vooral hebben van bezoekers uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Die drie landen zijn samen goed voor 57% van het inkomend toerisme. Redenen genoeg voor NBTC om in vernieuwde Key Insights de schijnwerpers op Duitsers, Belgen en Britten te zetten.

Bekendheid

De allereerste stap in research naar de kernmarkten is het basisniveau: hoe bekend zijn we eigenlijk in Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk? Dat heeft NBTC in 2023 onderzocht en daartoe in elk land duizend mensen ondervraagd. We zijn het bekendst onder Belgen. Van hen zegt 52% Nederland goed of redelijk te kennen. De bekendheid in Duitsland (47%) en het Verenigd Koninkrijk (46%) ontlopen elkaar niet veel.

Associaties

Op de vraag waar ze Nederland mee associëren, noemen Duitsers vaak tulpen, Amsterdam, kaas en de zee. Als de Belgen denken aan Nederland, dan komen de volgende spontane associaties veel bij hen op: Amsterdam, fiets, kaas, molens en tulpen. Britten antwoorden vaak tulpen, Amsterdam en windmolens op de vraag waar ze Nederland mee associëren. Duitsers vinden Nederlanders aardig, vriendelijk, behulpzaam en open. Belgen vinden ons vriendelijk, hartelijk en gastvrij. Britten noemen ook vriendelijk en gastvrij en voegen daar aardig aan toe.

Reizen

Uit deze kernmarkten groeit na een forse coronadip het toerisme naar Nederland weer fors. Vooral uit Duitsland. Ten opzichte van 2019 bezochten in 2023 een miljoen extra Duitse toeristen ons land. De Belgische markt zit weer op het niveau van 2019 en alleen de Britse markt loopt nog wat achter maar zal zich in 2024 naar verwachting helemaal herstellen. We verdienen overigens het meest aan de Britse gasten. Zij geven per persoon per verblijf maar liefst 715 euro uit. Belgen zijn goed voor 617 euro en Duitsers besteden 429 euro. De bestedingen van Britten zijn zo hoog vanwege de vervoerscomponent en het feit dat veel zakenreizigers uit het Verenigd Koninkrijk ons land aandoen.

Tijdens de onlinepresentatie van de nieuwe Key Insights deelden landenmanagers Bram Straatman (België), Sandra Ishmael (VK) en Martin Pohl (Duitsland) de belangrijkste inzichten met ons.

Duitsland

Interessant om te zien dat meer dan 40% van de Duitsers binnen 1 tot 14 dagen voor vertrek een trip naar Nederland boekt. Dat wordt gedreven door de relatief korte afstand en de eventueel (goede) weersvoorspellingen. Alhoewel Duitsers digitaal nog wel wat achterlopen op ons wordt inmiddels 57% van alle vakantiereizen van Duitsers online geboekt. Dat is hoger bij een korte vakantie (66%). Naar Nederland wordt 80% van de reizen van Duitsers online geboekt. Dat komt vooral omdat voor een vakantie naar Nederland overwegend alleen de accommodatie wordt geboekt.

Duitsers gaan nog steeds graag en heel veel naar de Nederlandse kust. Twee derde van de Duitsers die ons land bezoekt verblijft aan de Hollandse of Zeeuwse kust. Na corona gaan Duitsers meer naar een vakantiehuis (+24%) of camping (+34%). Hotels blijven met +15% wat achter. Regio’s met vakantieparken profiteren daarvan. Duitsers blijven gemiddeld 5 nachten op vakantieparken. Duitsers zijn heel actief op vakanties. Ze ondernemen gemiddeld 4,6 verschillende activiteiten. Populair zijn uit eten gaan, fietsen, stadswandeling, natuurwandeling, strand/duinen en winkelen. Maar ook bezoek aan museum en attractiepark valt in de smaak.

Tips:

  • Zorg dat je ze in het Duits aanspreekt en maak een Duitse website
  • Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden zijn voor Duitsers heel belangrijk.
  • Ken de vakantieperioden in Duitsland om daarop in te spelen
  • Beveel ook leuke activiteiten in de regio aan en vertel waar ze een fiets kunnen huren

Verenigd Koninkrijk

Voor Britten zijn de grote steden belangrijke bestemmingen. Toch bezoekt 81% van hen tijdens het verblijf in Nederland ook het landelijk gebied en overnacht 27% van de Britten in kleinere steden. Vanuit het Verenigd Koninkrijk is zakelijk bezoek van significante omvang. De verdeling MICE/Individueel is 61% versus 39%. Dat is goed nieuws omdat MICE-bezoekers beter over Nederland zijn te sturen en te spreiden. Die MICE-bezoekers bieden grote kansen voor bleisure: 54% van de zakelijke reizigers zou een leisure deel aan een zakelijke trip willen toevoegen. Dat vraag wel wat van boekingssystemen. In dezelfde boeking moeten zakelijke reizigers het zakelijk deel met hun zakelijke kaart kunnen betalen en het privé deel met hun persoonlijke creditkaart. Excellente wifi is essentieel voor deze markt. 47% van de Britse reizigers boekt graag via de reisbranche. Naar Nederland boekt ongeveer de helft van de Britten een pakketreis.

Tips:

  • Britten willen best buiten Amsterdam overnachten
  • Zakelijke reizigers zijn qua omvang en bestedingen een belangrijke doelgroep
  • Zorg dat je in de UK je aanbod in de reisbranche krijgt

België

Dertig jaar geleden kwamen 650.000 Belgen naar Nederland voor een korte of lange vakantie. Inmiddels zijn het er 1,5 miljoen. De focus vanuit Nederland ligt vooral op Vlaanderen. Herhaalbezoek is daarbij belangrijk. Een deel van de 6,5 miljoen Vlamingen gaan meerdere keren per jaar naar Nederland voor een verblijf. Dat doen ze overwegend met de auto (74%). Ze gebruiken de auto overwegend voor het bereiken van de bestemming en verkennen de omgeving veelal met de fiets of de benenwagen. 16% komt met de trein en dat aandeel groeit omdat ons land per trein steeds beter en sneller met België wordt verbonden.

Belgen komen naar Nederland voor een stedentrip, strand en natuur, cultuur en actief. Ze bezoeken grotere steden maar zijn ook te vinden in secondaire steden zoals Breda, Maastricht of de Hanzesteden. Belgen waarderen de weidsheid van onze stranden en de natuur. Ze zijn ook voor verandering te porren en vinden het leuk om in een andere omgeving te verkeren. Belgen wandelen en fietsen graag in Nederland. De fiets is echt wel het usp voor Nederland. Belgen houden van het goede leven. Ze zitten op graag het terras, shoppen en uit eten gaan. Ze ondernemen ook graag een stadswandeling. De meeste Belgen verblijven in Nederland onder de lijn Den Helder – Arnhem.

Tips:

  • De Belg bestaat niet. Er zijn Vlamingen, Brusselaars, Walen en Duitstaligen met elk hun eigen cultuur
  • Belgen zijn heel trouw aan hun bestemming. Ze zijn heel nieuwsgierig en willen nieuwe ervaringen opdoen en nieuwe plekjes ontwikkelen
  • De Belg is vertrouwd met Nederland. Je moet als ondernemer vooral tips en ideeen aanreiken. Ze weten wel wat ze kunnen verwachten van de accommodaties
  • Nederland is de bestemming voor de korte vakantie
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/markten-segmenten.htm
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Engeland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Exclusief voor leden
Duitsland themaland Fiets en Wandelbeurs 2025
Duitsland is het themaland van de 20e editie van de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht (14, 15 en 16 februari 2025).
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
08/11/24
Inzicht in toeristisch-recreatief bezoek en draagkracht voor natuurgebieden
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft onderzoek gedaan naar ecologische draagkracht van natuurgebieden in relatie tot bezoek.
08/11/24
Pompoenen Halloween Slagharen naar Wildlands
Attractie- en Vakantiepark Slagharen schonk honderden overgebleven pompoenen na Halloween aan Wildlands Adventure Zoo in Emmen.
08/11/24
Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe
Het programma Vitale Vakantieparken heeft onderzoek laten doen naar de bijdrage van de vakantieparken aan de lokale en regionale economie op de Veluwe.
08/11/24
Kerststad Valkenburg opent weer haar deuren
Van 15 november 2024 tot 5 januari 2025 keert Kerstad Valkenburg terug voor een magische winterbeleving.
08/11/24
ENCI bij Maastricht wordt monument
In het zuiden van de stad Maastricht is een uniek stukje natuur met industrieel erfgoed te vinden: het ENCI-gebied. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente starten met procedures om deze industriële geschiedenis te beschermen.
08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...