Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in

Van duurzaam reizen tot data voor destinatiemanagement

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Zet je transitie in bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 18 april. Foto: HZ
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

‘Transitie’ dat is het grote relevante begrip voor toerisme op dit moment. De markt voor vakanties en reizen lijkt groter dan ooit. De ANWB becijferde dat 9 op de 10 Nederlanders dit jaar met vakantie gaat (ANWB-onderzoek, gepubliceerd op 27 februari). Dat is ongekend hoog. Meteen betekent dat ook dat heel veel boekingen nog boven de markt hangen. Dat is de economische kant en steeds vaker wordt de maatschappelijke impact meegenomen door consumenten, bedrijven en overheden. De sector moet aan de bak om die enorme groei mogelijk te maken en duurzaamheid te vergroten. Ga er maar aan staan, dat zijn stevige uitdagingen.

Je wordt als gast van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd ontvangen in Vlissingen bij HZ University of Applied Sciences. HZ doet ongelooflijk veel pionierswerk in de toeristische sector. In de workshops komen twee projecten aan bod van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme die nationaal van belang zijn. De honderden gasten van de eerdere trendcongressen weten dat we voor interactie gaan. Dat gebeurt zeker bij de volgende HZ workshops.

3ST wat is dat?

In allerlei projecten vinden pilots plaats met het verduurzamen van toeristische bedrijven. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet alleen de koplopers meekrijgt, maar ook de rest van de sector? Dat vraagt om samenwerking tussen veel verschillende partijen. En dat zeggen we wel heel vaak, maar hoe krijg je dat écht voor elkaar? In het project 3ST, afkorting van ‘Speeding up Sustainability Skills in Tourism’ gaan 9 bestemmingen langs de Noordzeekust, van België tot en met Zweden, hiermee aan de slag. Ondersteund door de ‘theory of change’ wordt gewerkt aan het stimuleren van de duurzaamheidstransitie. Het onderzoek wordt geleid door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en HZ Kenniscentrum Ondernemen en Innoveren. Het project wordt mogelijk gemaakt door het Interreg North Sea Region-programma. Het is een grote inspiratiebron om transitie in te zetten en door te pakken. Hoe je dat doet, dat leer je op 18 april in Vlissingen.

Bewonersprofijt hoe bereik je dat?

In Nederland speelt de transitie in toerisme dat idealiter iedereen profiteert van het toerisme. Laten we beginnen bij de balans van toerisme en het draagvlak bij de bewoners. In alle Europese landen speelt dit thema en het wordt daarmee ook van invloed op reisbedrijven en accommodatieaanbieders. Zeeland heeft uitgebreide ervaring op dit gebied, zowel in onderzoek als in de praktijk met de lokale gemeenschappen. HZ biedt daarom de workshop ‘Bewonersprofijt – draagvlak – balans’. Maar wat is nu bewonersprofijt? En ja, je kunt het meten en erop sturen. Hoe, dat willen veel destinaties weten. Van destinatie tot touroperator, iedereen voelt de urgentie van bewonersprofijt vooral bij de nu al drukke toeristische locaties. Maar met de gazelleachtige groei van toerisme is deze kennis nodig voor heel veel plaatsen in Nederland en daarbuiten.

Riemer Rijpkema (Gastvrij Nederland)

Meer workshops zijn in voorbereiding, onder meer over data en toeristische ontwikkeling, over erfgoed en marketing en over de transitie met technologie. Wie ook naar Vlissingen komt is Riemer Rijpkema (voorzitter Gastvrij Nederland). Hij ontvangt het vernieuwde Landelijk Beroepsprofiel. Dat profiel is nagelnieuw, en wordt nu nog afgerond. Het beroepsprofiel van de hogescholen die toeristische opleidingen aanbieden weerspiegelt de grote veranderingen in de sector. Hoe kijken en handelen de young professionals toerisme die vanuit het HBO instromen bij de touroperators, accommodatie-aanbieders, beleidsmakers en attracties? Kortom, de nieuwe generatie die bij jou aanklopt. Kom luisteren, kijken en discussieer mee over het veranderende vak.

Ontvangst in De Lasloods

Je wordt ontvangen in De Lasloods in Vlissingen op 18 april. Het plenaire deel vindt plaats tussen ongeveer 10.30 en de lunch. In de middag vinden de workshops plaats in HZ. Deze bestaan uit 2 rondes. Rond 15.50 vindt de afsluitende netwerkborrel plaats. Voor docenten die aangesloten zijn bij de 5 partnerhogescholen vindt ook een eigen speeddate programma plaats. Dat programma was vorig jaar een succes en wordt herhaald. Wil je hierbij aanhaken, neem contact op met je coördinator van je eigen hogeschool voor de aanmelding op dat programma.

Er is plaats voor 225 deelnemers, meld je snel aan. De Lasloods kan het dubbele aantal aan maar de workshops niet. Heb je nu ook veel zin om kennis te verzamelen en mensen te ontmoeten bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024?

Schrijf je in op Toerismecongres.nl

Met partners kom je verder. Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 – Transitie in toerisme wordt mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, en mediapartner NRIT. Ondersteunende partners zijn Destinatie Nederland, ANVR en Reiswerk.
Trefwoorden: trend, toerisme, reizen, destinatie, onderzoek, congres

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.